Obehaglig stämning

Jag ska inte lägga ut texten alls. Men det vore fel av mig samvetsmässigt att inte säga någonting om senaste dygnets händelser i Sverige.

Över 10 000 jägare ut i skogen för att skjuta 27 vargar. Hur många som gått åt är oklart. Hur många som ligger skadskjutna är ännu mer oklart.

Obehagligt är bara förnamnet.

Lika obehagligt som uppsynen på en del av de vapenbärande män jag sett på bild i bloggar och på sajter.

Jag har ingen lust att debattera det här. Debatter förs överallt. Jag har inte så mycket att tillföra som inte företrädare för stora organisationer redan sagt. Jag fegskitar mig och väljer en neutral rubrik som inte lockar debattglada läsare. Men jag tycker ändå det är viktigt att tala om vad jag tycker. Tycker det som sagt är klart obehagligt. Ännu mer stämningen omkring än själva dödandet.

7 svar to “Obehaglig stämning”

  1. Evis Says:

    Hemskt obehagligt ja, och väldigt olikt den erfarenhet jag har av vanliga jägare med små marker i Västergötland, som aldrig åker på jaktresor til andra ställen och som faktiskt har andra intressen.

  2. Lillan in Cornwall Says:

    Jag håller med dig Annaa!

  3. frktjatlund Says:

    Jag skäms att säga det men min riktige far var storviltjägare. Och åkte till Afrika och andra ställen för att skjuta djur med gevär. Djur som idag och möjligen redan då är utrotningshotade.

    När han dog 1978 blev vi barn som dödsboägare betalningsskyldiga för en björnmördarresa till Kanada, som han beställt utan avbeställningsskydd.

    Nej, jag kan begripa jakt för att få mat på bordet. Inte som en machogrej.

  4. cruella Says:

    Inte klokt med licensjakt på en så liten stam. Ska det jagas måste det finnas fler djur till att börja med. Och jag håller med om bilderna och stämningarna.

  5. Annaa Mattsson Says:

    Alla; positivt är i alla fall att opinionen mot den vansinniga jakten så snabbt växt sig så stark!

  6. ullrika Says:

    har av egen vilja inte följt debatten så väldigans (blir så upprörd och lessen) men kunde ändå inte undgå ett av undomsförbundens undomligt kloka retorik: hur ska vi, som ger oss på vår lilla vargstam, med gott samvete kunna kritisera andra länders jakt på tiger, val osv?

  7. Annaa Mattsson Says:

    Ullrika; det är obegripligt hur regeringen kunnat falla för en liten ettrig opinion. Bra att de egna ungdomsförbunden säger ifrån!

Kommentera

