Dammiga tomtemössor

Det gick hyfsat i helgen, det skimrade fortfarande lite. Men nu är granhelvetet bara grått. Det är som om allt liv har runnit ut. Kulorna är dammiga. Hur gör egentligen de som klär granen redan i mitten eller rent av i början av december? Dammar de pyntet en gång i veckan? Det är verkligen inte vackert med dammiga kulor.

Men jag sitter ju i jobbmöte fram till åtta ikväll! Hur ska vi hinna få granen avklädd och nedklippt och allt nedpackat? Det tar timmar.

Den andra kan få stå kvar ett tag. Middagsgäst i morgon blir besviken annars.

Nej Rutan och andra, jag brukar inte plocka ned innan trettonhelgen, jag brukar inte tjata om att jag är trött på pyntet. Jag vet vad traditionen säger.

Men jag tycker faktiskt även tomtemössorna börjar bli dammiga och uppmaningarna om God Jul på bonaderna börjar kännas lite passé. För att inte tala om adventsstjärnorna. Det är för fan januari nu! Arbetsveckor! Vad var det egentligen för pynt som folk ”förr” behöll till tjugondaknut? Halmen på golvet? Girlangerna i taket? Inte hade de en massa porslinstomtar och elljusstakar!

Det jag helst vill behålla är ljusslingorna. Det går för sig. Vi har gula stjärnor som suttit i köksfönstret sedan första julen här, möjligtvis satte vi upp dem redan vid inflytten för säkerhets skull.

5 svar to “Dammiga tomtemössor”

  1. Simone Says:

    Det kanske är något som går?! Jag sa till G igår. ”Känner inte igen mig, vill plocka bort julen redan”.
    Det gör jag aldrig innan Knut. Men nu åker de till helgen. Ovanligt och konstigt!

  2. Annaa Mattsson Says:

    Simone; undrar om allt det där vita utanför gör att det ser dammigare ut med julen.

  3. Rutan Says:

    Eftersom jag är nämnd i inlägget, så får jag väl göra en analys. Den blev som vanligt ett eget inlägg.

  4. Guld :: Intervju med Ullah på sen trettondagsafton :: January :: 2010 Says:

    […] Är julpyntet dammigt? Nej, inte värre än övriga hemmet. Förmodligen mindre dammigt.Har du pyntat mycket den här julen? Nej, mindre än jag brukar faktiskt. Varför inte det? Jag orkade helt enkelt inte den här gången. Men du städade väl? Inte särskilt mycket. Jag röjde dock upp kring platsen där granen står. Och dammsög innan min pappa kom på juldagen.Vad var det för pynt som kom upp? Fyra, nej, fem när jag tänker efter, elektriska stakar i olika fönster. En ståtlig plastgran med dito prydnader. Lite tomtar, en liten lucia och en liten stjärngosse på pianot. Och en Musse Pigg-figur som är rödklädd. En halmgris och en flodhäst under granen. Och en liten plastgran med färgade lampor, också den på pianot. Höll på att glömma den.Men kyrkan – den som spelar Stilla Natt? Min kyrka spelar inte någonting, men jag har faktiskt en kyrka. Den fick stå kvar i skåpet den här gången.Gjorde du något särskilt med öppna spisen? Nej, jag har ingen sådan. Den vanliga spisen fick ingen särskild behandling, fast den skulle behöva en rengöring i ugnen. Det blir vilket år som helst.Nyputsad koppar, förstår jag? Ehh, koppar? Hm.Det här är ju skandalöst! Ska jag våga fråga om juldukarna? Jag äger en julduk som varje år brukar ligga på soffbordet. Men den är oftast i vägen, så den fick också vila sig den här gången. Jag fick den i julpresent av en arbetsgivare en gång.Men blev det mysigt, med så påvert julpyntande? Det blir alltid mysigt med granarnas lampor.Hur känner du nu inför trettonhelgen? Har du separationsångest, som du brukar? Nej, jag tänker ha uppe grejerna ett tag till. Fram till fastan, förmodligen. Hur kommer det sig? Jag tycker det blir för stressigt att redan nu börja krångla med allt det där igen. Jag tar ner allt när tiden är mogen. Hur var det förr – hur kom det sig att folk hade tomtar, ljus, bonader och dukar med julmotiv kvar till Tjugondag Knut? Har de inte det längre? Min gräns brukar ligga någonstans kring februarilovet. Jag bryr mig inte om vad andra gör.Ser du fram emot nästa jul? Både ja och nej. Juletid är ganska stressig först. Det blir bättre allteftersom dagarna går. Det är för tidigt att tänka på det nu. Författat av: Ullah. Ta mej Hem. […]

  5. Annaa Mattsson Says:

    Rutan; bra initiativ! Försökte för resten hitta dig på Facebook men misslyckades. Leta gärna upp mig!

Kommentera

