Amerikaniserade armar

Något bättre idag. Mest däven och småhostig. Fick i alla fall ned granen. Små små bitar i tre bärkassar och stammen nedanför balkongen. Bara en kula gick åt helsike. Inte en av favoriterna den här gången heller, tur.

Lillkatten är inte så dum som vi tror. Nu går han fram till den andra granen och daskar lite i pyntet där när han inte får gå ut snabbt nog. Det är dock mer hållbart.

Fastnat i min stickning. Man gör det. Pojken skakar på huvudet. Tror att jag egentligen är helkass på alltihop. Det är jag inte. Just egentligen. Men nu är jag nästan tillbaka där jag började när jag återupptog arbetet i förrgår. Och så mycket bättre det blir!

Vännen M är på väg till Indien. Andra är på väg till eller har just anlänt till annan värme.

Nähä, jag avundas inte. Jag längtar inte till värmen, jag längtar bort kylan!

Engelsk ligafotboll och en kass svensk film, det är vad TV har att erbjuda en stackars risig ensam mamma som inte vill se varken Stjärnor på slott eller Robinson.

Men det är inte helsynd om mig ändå. Jag fick en förfrågan om att gå ut. Det är inte alla som får det.

Kallt är det inne. Men jag har tjock yllekofta. Jag tillhör en generation som är uppväxt med varma kläder inne. Annat är det med dem som är under 25 typ och har stirrat på filmer och oändliga serier i hela sitt liv där folk inte burit långärmat varken ute eller inne. Klart man tar intryck! Samma gamla amerikansiering som vanligt. Ja ja, fjärrvärmen har medfört högre inomhustemperatur i många flerfamiljshus. Men inte alla! Och elvärmebarnen tycker också det är helt normalt att gå klädd i linne eller t-shirt mitt i vintern. Jag lovar, det gjorde de aldrig på min tid!

6 svar to “Amerikaniserade armar”

  1. ullrika Says:

    fast å andra sidan vet jag många ”äldre” som nu när dom själva får bestämma vrider upp värmen hemma så förgjordat att det går att gå t o m utan tischa.

    hos oss är det kallt. vi är förvisso fjärrvärmeanslutna men också fattiga. eller om det är snåla – och miljömedvetna 😉

  2. Annaa Mattsson Says:

    Ullrika; ja, det går ju att vrida både upp och ned fjärrvärme. Men tror du inte det ligger något i min tes; att många unga idag lever i en amerikanska föreställningsvärld? Jag har ju tidigare retat mig på hur svenska modetyckare kritiserat svenska kändisar för att de inte är nog mycket gala på premiärer. Vilket t ex innebär att inte komma barbenta i tio minusgrader ”som alla gör i Hollywood”.

    Det stora trendbrottet skedde så sent som mot slutet av 90-talet. Det var då plötsligt alla tjejer från 8 (om de hade nog stark vilja) och uppåt började gå omkring i spaghettilinne inomhus mitt i smällkalla vintern.

    • ullrika Says:

      efter att jag postat min kommentar började jag fundera på det där med inneklädsel och jo, du har nog rätt. en ung tjej som jobbar hos Mattias går klädd likadant oavsett årstid. hon verkar inte frysa nångång. själv har jag mössa i september och långkisar mellan oktober och april.

  3. Annaa Mattsson Says:

    Ullrika; ja du ser, tämligen vanligt!

  4. Ullah Says:

    Jag fryser bara jag tänker på t-shirt så här års. För mig är det ett sommarplagg. Eventuellt.

  5. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; jag garderar mig helst med något långärmat utanpå även sommartid.

Kommentera

