Föräldrars makt och kontroll

När storgranen åkt ut känns allt mycket bättre. Det blev en massa space och ser allmänt trevligt ut med det som är kvar. Dvs rätt mycket. Det var ju kulorna i storgranen som var dammiga också, inte sakerna i plastgranen. Så den får stå kvar ett tag. Tills kylan vänder kanske.

Begriper mig inte på televisionen. Inga musikprogram följt av inga musikprogram. Sen kommer en Robbie Williamskonsert och London Live. Samtidigt. I ettan respektive tvåan. Inbillar man sig att det skulle vara helt olika målgrupper? Kanske vissa kvällar. Men fan inte när t ex Kelly Clarkson är med. Nu har jag inga som helst problem att välja mellan Kelly Clarkson och Robbie Williams. Men det kunde ju funnits annat i London Live som jag skulle velat se. Och jag ser hellre Kelly Clarkson än inget musikprogram alls.

Vi åt nordirländsk frukost fast utan korv till kvällsmat. Nordirländsk? Jäpp, mer potatiskakor än nån annanstans (frysta rössti är helt ok) och bacon som mer liknar ”vanlig” bacon än de irländska fläskskivorna. Vi gör aldrig mer misstaget att ha vanlig prinskorv till. Brittisk eller irländsk, annars får det vara. Och ingen konstig kortfibrig svensk toast heller. Då får det också hellre vara.

Jag tror jag sitter och längtar mig bort. Fast inte till värmen då.

Blir han inte bara bättre och bättre just på att möta sin publik, Robbie Williams?

Det är faktiskt det enda av värde jag vunnit i mitt liv. Två biljetter till RW på Ullevi. Fast han fick inte möta just mig då, som publik, jag var på väg till Irland (säg när jag inte är det) så Äldsta och hennes kompis fick gå. Som plåster på såren för att de inte fick åka till Roskilde. Kompisens pappa som utövade makt ”sista gången man har chansen nästa år bestämmer de själva.” Men det var just det året som de ville åka. Året därpå var de inte i Norden, inte i Sverige, inte nästa eller nästa heller. Jag skulle vilja publicera en bild på den mannen, såg just en på Facebook; ”här är mannen som förbjöd sin dotter att åka till Roskilde av ren elakhet och maktlystnad.” Men det kanske är åtalbart?

Föräldrar som utövar makt och kontroll för sakens, dvs sin egen, skull fick jag nog av redan som mycket ung.

2 svar to “Föräldrars makt och kontroll”

  1. frktjatlund Says:

    Vilken osympatisk taskmört till pappa. Men akta dig för att skapa en grupp på fejan. Man vet aldrig vilka rubriker det kan ge i AB.

  2. Annaa Mattsson Says:

    Tjatis; det är sånt jag tänker på. Tänker också på att det skulle skapas en grupp för fjäskande tonårsmödrar som hyllar honom som ansvarstagande pappa, det finns ju inget tjusigare än pappor.

Kommentera

