Med händerna fulla av räkskal

Men visst är det redan ett annat ljus ute!

Sade optimisten. Men för övrigt är det färdigpratat om väder.

Pojken säger att det luktar konstigt av kemikalier hemma hos oss. Min rinnsnuva dämpar luktsinnet något men jag undrar om det rör sig om skräppåsarna som ingen orkat gå ut med under helgen? Tre av dem innehåller grankvistar och barr, en typisk kattlådetömning och en vanliga hushållssopor. Fast jag tycker det borde vara först om man blandade ihop alltsammans, utan påsar, som de verkliga dofterna borde uppstå. Tänkte i alla fall göra slag i saken och bära ut alltihop innan han kommer hem.

Visst har stängningen av sopnedkast inneburit mer ordning och reda på avfallet? Ingen tar med berått mod udda hushållssopor i handen och bär ut dem i behållarna på gården eller tunnan i soprummet? Och gör man är det inte så farligt. En oknycklad bag in box eller några pizzakartonger har liksom ingenstans att sätta sig på tvären.

Jag har varit gift med en man som tyckte det var helt ok att tömma räkskal direkt i sopnedkastet. Utan påse om alltså. Så jag vet vad udda inställning och udda sopor är. Jäklar nu kan jag inte få bilden av honom ur skallen; bilden av en man som fumlar med ytterdörr och soplucka utanför knuten, med händerna fulla av räkskal.

8 svar to “Med händerna fulla av räkskal”

  1. Ullah Says:

    Hade han inte ens räkskalen i en skål, utan rätt i händerna? Hm.

  2. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; fniss fniss, jodå, han hade dem i en skål, då när det begav sig. Så tanken på händerna är hemskt elak. Men jag tänker mig på väg ut på något annat ärende, då kan han ju inte ha en skål med sig, han försökte alltid vara så rationell min första make. Med betoning på försökte.

  3. Ullah Says:

    Hi hi, han var säkert snäll!

  4. frktjatlund Says:

    Vi har sopkarusell på bottenplanet och det funkar oftast. Men någon/några orkar inte alltid öppna luckan utan ställer påsen utanför och det gör att folk som kommer efter också ställer sina påsar där i tron om att det är stopp.

  5. Annaa Mattsson Says:

    Tjatis; här funkar allt galant sedan vi fick en låda med tre luckor till var sin rejäl sopbinge. Särskilt som det inte längre blev min uppgift att ringa och larma om stopp i sopnedkastet.

    Det var för resten påsen med hushållssopor som orsakade kemikalielukten. Den är borta nu.

  6. -loa Says:

    Det kunde ju ha varit surströmmingsavfall rätt ner i sopnedkastet…

  7. Annaa Mattsson Says:

    -loa; hade legat nära till hands på exmakens tid, han kom från Luleå.

  8. ullrika Says:

    en av de apseluta fördelarna med att bo i flerfamiljshus är just sophanteringen. det är så otroligt smidigt att bara promenera några meter och sen ha full sopsortering inom räckhåll. och inte kostar det nåt extra heller (ligger på hyran/avgiften). men det är klart. det bygger ju på att folk kan sköta sig. vilket jag alltid blåögt hoppas och utgår från att folk kan 😀

Kommentera

