Järnlungan startberedd

Jag är faktiskt fortfarande rätt kass. Jag såg det när jag stirrade in i ett gråvitt ansikte i badrumsspegeln  i morse. När jag äntligen lyckats ta mig ur sängen efter högst fyra timmars sömn, det mesta sammanhängande på några dygn. Hostan och framförallt andningsvårigheterna i horisontalläge håller vaken.

Jag märkte det när jag stretade Valhallavägen fram i kylan. Bakåtlut på släta marken.

Och jag märkte det framförallt när jag på oändligt sega ben stretade hemåt efter i och för sig ett antal timmar på möten och småsamtal men utan att ha gjort något betungande jobb alls.

”Ligger du och sover nu igen!” undrade Pojken när han kom hem vid sju. Nä, jag bara dåsar till då och då (sedan två timmar), sa jag, och lovade stiga upp och göra mat. Snart. Nu har jag dåsat i minst ett par till. Men det puttrar nåt på spisen i alla fall.

Faktiskt så tror jag det är en influensasväng av smygande sort. Fyra symptom på listan; feber, rinnsnuva, huvudvärk och torrhosta. Inte någon gång riktigt sjuk men segt som fan. En vecka sedan det började krypa fram.

Antar att det är precis nu den kritiska gränsen inträffar. Antingen blir jag frisk. Eller så blir jag sjukare. Det är då respiratorn kommer in i bilden.  Och järnlungan görs startberedd. Om det inte finns mer ömmande fall före i kön.

11 svar to “Järnlungan startberedd”

  1. åsa Says:

    Samma symptom som maken har, fast han har klarat sig från hostan men som han har snorat och nyst!
    Har aldrig varit med om att någon nyst så mycket, till och med i sömnen!
    Hoppas att ”kulmen” är nådd för dig och att du är på bättringsvägen..
    Ha dé!

  2. Annaa Mattsson Says:

    Åsa; ja jag hoppas verkligen att kulmen snart är nådd, för nu har jag haft en helt sömnlös natt. Går inte att ligga ned alls för hostan. Känns som själva nattluften gör den värre också, igår kväll kunde jag åtminstone dåsa till lite grann halvsittande.

  3. Evis Says:

    Du har väl inte gått och skaffat dig lunginflammation?

  4. Annaa Mattsson Says:

    Evis; verkar inte vara nån feber längre så då borde det inte vara tal om det. Men med tanke på allmäntillståndet så börjar jag bli lite tveksam ändå. För det kan ju tyda på hög sänka, dvs ett inflammatoriskt tillstånd i kroppen. Vid närmare eftertanke har jag nog hostat sedan innan jul, dvs då jag hade förra virusslängen.

  5. Lae i Nordtorp. Says:

    Krya på dig! Det var så mitt senaste flimmer började.

  6. Annaa Mattsson Says:

    Lae; hm, det låter ju uppmuntrande!

  7. -loa Says:

    Krya på dig! Torrhosta är nästan det värsta man kan drabbas av i förkylningssvängen.

  8. Lillan in Cornwall Says:

    Krya på dig Annaa! Hoppas hostan försvinner snarast så att du får sova.

  9. Annaa Mattsson Says:

    -loa; tack, ja, jag har insett det. Inte alls roligt.

    Lillan; tack, visst är det otroligt hur länge man ändå klarar sig utan sömn när kroppen jäklas, jag har nu sovit sex timmar under de senaste 48 timmarna och känner mig bara lite smått konstig i huvudet.

  10. Bloggblad Says:

    Nu tycker jag synd om dig, det där sega tröga som gör en dödstrött är det värsta jag vet. Jag har hellre en rejäl magsjuka som är borta på ett dygn.

    Men sen jag började dricka ett mysko barkte från sydam. djungeln, så har jag varit förvånansvärt frisk – en kompis tipsade, hon hade inte varit sjuk sen hon började. Och om jag åker på nåt, har det gått över på högst 3 dygn. Nu har jag druckit det i 1½ år, så jag törs inte sluta… Maken dricker Actimel dagligen, och han som brukar vara småförkyld ofta har inte varit sjuk på minst ett halvår.

    Man blir lätt beroende av sånt som man tror på… men jag har ingen provision för att jag tipsar.

    Var det inte du som kände Bosse W som jag jobbar med nu igen. På vilket sätt? Har du sjungit i nån musikal?

  11. Annaa Mattsson Says:

    Bloggblad; hm, tveksam till diverse undergörande medikamenter. Som jag sa till nån annan så är jag ju väldigt sällan sjuk numera, två virusar på bara några veckor som nu är högs ovanligt. Men skulle det upprepa sig så får jag kanske tänka om.

    Bosse W och jag var verksamma i samma studieförbund i lite olika funktioner. Vi hamnade under en tid tillsammans i styrelsen för en folkhögskola.

Kommentera

