Nu är det väldigt tomt, just i det facket

Lite särskilt känns det allt när någon som man i barndomen uppfattade som ung, åtminstone mycket yngre än föräldragenerationen, går ur tiden. Särskilt när han gör det med åren så att säga inne. 80, det kan knappast i relation till något uppfattas som ungt.

Det är kusinmaken A som inte kom hem från sin korta promenad till biblioteket i fredags. Kusinen anade oråd och gav sig ut att söka, fann en ambulans på platsen och insåg vad som säkerligen fanns i den. Återupplivsningsförsöken var förgäves, helt enkelt ett slitet hjärta i en minst lika sliten kropp som inte orkade mer.

Vi pratade om det sen, systern och jag, om det där att liksom ramla ned ute bland främmande människor. Kom fram till att det kan ju kännas skämmigt för en hundradels sekund eller så. Sen bryr man sig inte. Och nog kunde det vara skönt även för en luttrad person som kusinen att slippa vara med och drabbas av chocken när det hände. Visserligen är väl S fortfarande känd hos Polisen i Uddevalla för att ha lika god hand med döda som levande och gärna ta steget före stora starka  kollegor in på läskiga olycksplatser, men det är ju skillnad att drabbas själv!

S&A stod för något alldeles särskilt, framförallt under min barndom. Det var de som tog in det moderna i vår släkt. I deras trea på Göteborgsvägen fanns både teakbord med mosaikinlägg i skivan, stringbokyllor, lampor med skärmar av lindade plastremsor, snurraskfat på fot och Kay Boyesens träapa.

Naturligtvis stod även släktens första TV där (om man nu undantar S:s mor i Göteborg, som förstås var först, men nu talar vi om Uddevalla). Ur radiogrammofonens högtalare strömmade den modernaste jazzen. A var själv musiker, han spelade ståbas i modernt 50-talsdansband, under andra omständigheter skulle han säkert ha blivit proffs. Nu blev han en rätt så anonym administratör i yrkeslivet. Men släppte för all del inte musiken,   dragspelet följde med honom livet ut. Det som inte alls kändes särskilt modernt. Min förståelse för Novelty Accordion var noll. ”Det är fint med dragspel” kved systern och jag och höll för öronen. Men nu talar vi om en annan tid än mitt 50-tal. Till mitt försvar ska sägas att mina flickor har suttit vid hans fötter och lyssnat andäktigt. Eller möjligtvis var det bara en av dem. Och en enda gång i livet fick jag faktiskt chansen att dansa till hans toner, då framförda på keyboard, på exsvågerns 50-årskalas. (Kan det vara 17 år sedan i sommar? Det är inte sant!)

A hade förstås den första bilen också. Den första bilen som räknades. En grön volkswagenbubbla. Jag var visserligen skräckslagen över att åka i den, men jag visste att det var så en bil skulle se ut. Snäppet ännu bättre var förstås den grå och vita opelrekorden som skaffades när första barnet föddes. Hon som naturligtvis färdades i 1959 års modell av Briobarnvagn. Borta var de stora åbäken som följt på de låga 40-talsvagnarna, nu skulle det vara smalt och smäckert, ljust och plastigt, färgen var vit och modefärgen för tillbehör var syrénlila.

A gjorde mig en stor tjänst. Han var lyhörd för min avsky för en kappa som min mor låtit sy om av en gammal damkappa hos en granne till min mormor. Han tyckte säkert inget särskilt om den där kappan men var som sagt lyhörd och skanderade ovanligt högljutt för att vara just han om hur förskräckligt det måste vara att gå omkring i omsytt. Det spädde på min avsky men det bidrog nog också till att moderns argument för att jag skulle bära det vinröda figursvängda schabraket blev allt tunnare. Jag tror hon förstod att 50-talsbarn skulle ha moderna kläder.

Nä, vi kände inte varandra på något om kan kallas djupet. Jag minns nästan inga samtal alls, de blev mer svårförda på slutet pga svikande hörsel. Men det hindrar inte att det faktiskt känns väldigt tomt i just det facket där han hade sin plats.

Jag leker lite med tanken att sjunga Fritjof och Carmencita på begravningen. Kanske inte precis i kyrkan. Men det blir väl samling efteråt.

Kommentera

