Min ghetto-jacka

Har fått frågan vad en ghetto-jacka är. Ok, kanske inte så lätt att veta för den som varken bor i storstad eller förort.

Namnet fick den av mina flickor för några år sedan för att den företrädesvis bars av svarthåriga pojkar i 20-årsåldern från lågstatusförorter. Som vår. Pojkar som inte hade råd med eller hade lyckats sno någon riktig gåsjacka.

Tyget är av typ tjock lite glansig bävernylon. Fodret är tjockt och vadderat. Modellen vanlig knappt knälång parkas.  Högst upp sitter en överdimensionerad huva med kant av fuskpäls. Det är den som gör själva jackan. Jackorna köptes när de var som mest inne hos ghettopojkarna framförallt i lokala sportaffärer. Det finns en i varje förortscentrum med självaktning. (Högdalens fick lägga ned, men där finns å andra sidan ett systembolag så det har en viss sunkstatus ändå.)

Numera bärs jackorna mest av medelålders damer och är företrädesvis köpta på Kapp Ahl eller lokala stormarknader typ Ullared. Min är faktiskt inhandlad på Top Shop, något förvånande.  Rea på rean och tag två betala för en, jag tog inte två utan en yllekappa också. Jag är mycket glad för den, jackan alltså, kappan är för korvig. Så länge jag inte bär en särskilt hal axelremsväska till. Men det finns visst särskilda halkstoppar att köpa. Tycker jag verkar väldigt tantigt. Remmen snett över bröstet har ju numera alla, inte bara lågstadiebarn, bögar och tanter. Ja, inte ghettopojkar förstås.

Förorten döptes till ghettot när Äldsta började Södra Latin och bildade pakt med de andra ghettobarnen i klassen. De var inte så många. Men stenhårda i sina svarta huvtröjor.

Idag var det för resten massakerhot i Pojkens skola. Den ligger i en något finare förort som klassas närförort, det är alltid finare. Hotet var falskt.

Kommentera

