Obemärkta sidbyten

Till och med tvätten är lite deprimerande. En maskin med flickornas hälsa på-lakan, svartvita från ena rummet, rödvita från det andra. Första omgången juldukar och servetter, de som kunde köras med en vittvätt. Fem servetter. Hade vi bara en enda middagsgäst på hela julen? Och så en svart maskin. Och så en svart till. Med lite grått och brunt i. Pojkens och mina kläder. Sen fick det vara klart för idag. Det är ju arbetsdag.

Ett mysterium som jag inte fattar; när man manglar en stor duk i en sån där liten kallmangel så kommer den ofta ut på andra sidan mangelduken. Står och stirrar när den snurrar runt och tror den ska ligga kvar som den rullades på. Men minst varannan gång har den liksom bytt sida. Det är sånt jag tycker är viktigt att blogga om. Hur det går till att byta sida helt obemärkt. Ämnet är nog egentligen rätt stort när allt kommer omkring.

Fick just ett uppdrag. Dumpade priset. Kanske hade jag fått det om jag begärt dubbelt så mycket också, men jag vågade inte. Men det ska bli kul.

Få bäckar små blir till en pyttliten å.

10 svar to “Obemärkta sidbyten”

  1. Rutan Says:

    Just den där mangelhändelsen har jag funderat över många gånger. Är det något med att man backar ut?

  2. Annaa Mattsson Says:

    Rutan; det måste väl vara det, men jag fattar ändå inte.

  3. cruella Says:

    Jag fattar inte mangel alls. Får väldigt snygga permanenta veck på prylarna, känns lite paradoxalt.

  4. Ullah Says:

    Allt med mangling är ett mysterium för mig, och det får gärna förbli så.

  5. Annaa Mattsson Says:

    Cruella; övning ger färdighet, och viss fördragsamhet med de permanenta vecken.

    Ullah; men det får plats bättre i skåpen…trodde jag inte på tills jag fick för mig att mangla alla våra dukar i höstas. Och jisses vad mycket plats det blev. Innan vi flyttar, om det nu nånsin blir av, ska jag mangla alla lakan också. Och handdukar.

  6. Ullah Says:

    Jag får väl köpa sådana där vakuumpåsar för att platta till mina grejer.

  7. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; ha ha, det kanske är en idé. Observera att jag inte manglat lakan på några decennier. Och handdukar aldrig.

  8. Ullah Says:

    Jag har inget emot mangling i sig. Det är bara det att jag ogillar hushållsarbete i allmänhet och försöker att göra så lite som möjligt.

  9. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; egentligen delar jag ju helt din uppfattning. Det är t ex därför jag bara diskar en gång i veckan och bara tvättar när det inte går att få ner mer tvätt i tvättkorgen. När vi bodde i Göteborg hade vi två tvättkorgar, lika stora.

  10. Ullah Says:

    Men det är klart, jag skulle behöva mer utrymme i skåpen. Får väl slänga lite i stället för att mangla eller vakuuma. Men det är också ett arbete som jag försöker undvika i det längsta, för jag blir så ångestfylld när jag börjar rensa.

Kommentera

