Äntligen ett vettigt måndagsschema

Tänka sig, att den allra sista terminen på samtliga alla våra skolår, det blir 36 om man ska räkna varje barn för sig, så har vi fått ett synnerligen gynnsamt måndagsschema. Pojken börjar först klockan 12:30. Visserligen går han till klockan fem, men det orkar man om man har sovit ut, och tyvärr kommer sig tiden av ett hastigt och svårt sjukdomsfall hos en lärare. Men ändå!

För det är klart att ingen schemaläggare med självaktning lägger in annat än tidig start på måndag morgon om det finns möjlighet. I alla år, ända in till näst sista terminen, har veckans tidigaste morgon och längsta dag varit måndagen. Enligt den outtröttliga devisen att ”barnen” är som piggast just måndagar.

Och jag har alltid undrat, varje gång, om schemaläggarna aldrig har varit i skolan en måndagsmorgon. Framförallt i en gymnasieklass. Och sett piggheten och närvaron.

Jag minns måndagsförmiddagarna på Ringbaren sista terminen på gymnasiet. Där vi droppade in en efter en efter att ha försovit oss från första och sedan hoppat över andra lektionen för att så småningom gemensamt dra oss iväg till den tredje, eller om det nu var fjärde. Vi åt grovtuggade bullar från Dahlbergs med ost på och drack te. Gissar på Liptons i påse, det brukade det vara. Ringbaren fick in några kronor, lärarna undervisade för halvtomma klassrum och förstod inte varför det skulle vara så svårt att få eleverna att komma i tid just måndagsmorgnar och vi förlorade nog inte så mycket lärdom. Året var 1971.

Jag fyllde alltså 20 sista terminen på gymnasiet och fick både köpa ut, beställa in och ta med mig tax free. Jag minns detta som ett bra minne. 

Det är faktiskt lite synd om Pojken som inte fyller 18 förrän dagen efter sitt studentfirande. Han har börjat märka det, att det är synd om honom. Särskilt som kompisarna ser rätt små ut och alltid blir legade när de ska beställa nåt. Han skulle klara sig med mer vuxna kompisar, för han är ju som dom sa på den katolska baren i Belfast ”big enough”. Nu är jag inte alls den som propagerar för att servera alkohol till ungdom under 18 offentligt men det är tråkigt att inte kunna gå ut ens den där sista terminen i skolan! Vi borde tänkt på det när vi lät honom börja ett år för tidigt. Å andra sidan visste väl hans far varken vad alkohol eller utgång var när han var 18 så argumentet kanske inte bitit på honom.

12 svar to “Äntligen ett vettigt måndagsschema”

  1. Evis Says:

    Mycket underhållande avslutande stycke, i synnerhet om man träffat barnens far.

  2. Annaa Mattsson Says:

    Evis; ha ha… du är säkert den enda läsare av denna blogg som varit ute och druckit öl med honom på tu man hand, bortsett från bäbisen, och blivit tagen för ungdom som förför äldre man, eller hur det nu var.

  3. Evis Says:

    Något sådant ja.

  4. Ullah Says:

    Måndagsmorgnar är helvetiska, det har jag alltid tyckt – som elev, som lärare. Hemskast av allt är idrott kl. 8.00 på måndagsmorgonen, vilket mina söner fick stå ut med i flera år. Till sist skrev jag till rektorn/schemaläggaren och bad att de skulle få slippa.

  5. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; har drabbat mina barn också, gång efter annan. Det var nog så Äldsta på allvar kom att hata gympan. Omklädd 8.00 i en stor iskall handbollshall där omklädningsrummen inte var städade efter helgen. Hon hade precis börjat fyran och hade en lärare som tyckte barnen skulle vara glada över att få vara i en sån stor fin hall.

  6. Ullah Says:

    Ja, min yngsta kille hatar jumpan (så sa vi när jag gick i skolan) och han vägrar i princip att delta.

  7. cruella Says:

    Min tolvåring har gympa första timmen på måndagar, 8.10 börjar de. Jag är så sjukt impad av henne som stiger upp utan knot och går hemifrån omklädd, med rätt ombytessaker i väskan, helt utan påputtning och hjälp. (Jag har en till sådan, den Äldste, och så en Mellan av en heeeelt annan sort.)

    Jag tyckte själv att gympa var pest så jag är så glad att den tanken inte fallit mina ungar in. Underligt nog, med tanke på att Flickan är det soffigaste och osportigaste som finns annars.

  8. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; trodde bara det var i Stockholm man sa jumpa.

    Cruella; trodde faktiskt det skulle vara annorlunda med Äldsta, hon har egentligen förutsättningar, märktes när hon var liten, sin faster gympalärarens fysionomi, men vad hjälpte det när hon bara hatade.

  9. Annika Says:

    Jag fyllde 18 exakt en vecka efter min skolavslutning. För att få komma in på min egen studentfest fick min pappa intyga för dörrvakten att jag var ”lovlig”…med det ordvalet menade han att han inte ljög. 😛 Hade jag visat leg hade jag aldrig fått komma in ens.
    För mig var utgång dock inte nåt större problem, vaknade inte för sånt förrän jag började plugga på universitetet. Och då spenderades det x år med att folk fick köpa ut åt mig. Att inte längre vara yngst är trevligt. 🙂

  10. Annaa Mattsson Says:

    Annika; det är tydligen lite olika beroende på var studentskivorna hålles. På äldsta dotterns var de otrevliga vakterna stenhårda, hennes kompis hittade inte sitt leg och trots att hon hade båda föräldrarna med sig fick hon inte komma in. Hennes lillasyster, 14 år, släpptes däremot in eftersom hon ansågs vara ett barn som föräldrarna hade ansvar för. Legget hittades efter en stund och vakterna var riktigt besvikna när det visade sig att hon fyllt 19.

    Själv var jag 20 när jag gick ut gymnasiet, men jag minns inte att någon pratade om åldersgränser på studentbalen.

  11. Ullah Says:

    Jag var 19 och det var mina kompisar också och vi hade en avslutningsfest/middag (ej kallad bal vad jag kan minnas) på Fars hatt i Kungälv och där var alla med, såvitt jag minns. Har svårt att tro att de var så noga med åldrar där, för övrigt.

  12. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; det var inte så mycket bal över vår bal heller. Jämförelsevis. Nä, man var nog mindre petig. Och en del var lite berusade, andra inte, precis som nu.

Kommentera

