Aldrig mer Qx-gala!

Jag vet inte vem som skrivit Petra Medes manus till gaygalan. Men jag kan ana.

Jag vet inte vad som kan fara omkring för tankar hos henne heller. Men jag kan ana. ”Jag är stor, jag är älskad, om jag är riktigt vulgär älskar dom mig ännu mer och jag blir ännu större!”

Petra Mede ägnade en del av kvällen åt att kasta skit på Anna Book. På ett sätt som var enbart elakt.

Anna Book har inte gjort något för att förtjäna skiten. Hon har inte bett om att ena året vara Vip-gäst med sin danskavaljer, nästa år eller något år senare drivas med. Av en kvinna. På en gala som ska vara en manifestation för allas lika rättigheter.

Men det gäller uppenbarligen inte feta vita heterosexuella kvinnor.

De har aldrig någon rätt på sin sida.

Aldrig mer Petra Mede.

Aldrig mer Qx-galan.

18 svar to “Aldrig mer Qx-gala!”

  1. frktjatlund Says:

    Jag tror att det gäller alla feta. De är lovliga offer oavsett hudfärg och kön. Kommentarerna på tidningsartiklar om fetma kan göra en riktigt mörkrädd. Och förra helgen, i samband med en artikel om Fatpride, hade dn en omröstning i frågan: Har du fördomar om överviktiga? och 88% svarade Ja på frågan.

  2. cruella Says:

    QX-galan har jag ingen uppfattning om, men Petra Mede har aldrig varit rolig en enda sekund. Fattar inget av henne. Men å andra sidan får det vara jääävligt bra för att funka, roasting-stå upp-grejen. Och det är lite som med svensk filmdialog. Långt långt efter. Mest patetiskt.

  3. åsa Says:

    Har aldrig förstått var det roliga funnits när det gäller Petra Mede, hon är bara patetisk tycker jag..
    Att vara elak mot de överviktiga, det tycks vara hur legalt som helst och det är något som gör mig helförbannad, inte bara för att jag är väldigt överviktig själv utan för att det är så kränkande, man kan faktiskt vara överviktig på grund av medicinska orsaker också..
    Ha dé!

  4. Evis Says:

    Som alla redan sagt: feta får man alltid vara elak mot. Ja, man behöver inte ens vara fet om man är kvinna, det räcker med att inte vara trådsmal.

  5. Rutan Says:

    Det låter helt horribelt. Men vart ska hatet och löjet riktas, nu när det är mer eller mindre accepterat att vara homosexuell? Fetma är det mest förbjudna; det handlar om kontroll, man visar att man inte kontrollerar sig själv intill späkning. För det är fint, att kontrollera sina lustar. Fast bara matlustar, numera.

    Jag försöker tänka mig motsatsen, att Anna Book hade hånat Petra Mede för att hon är så äckligt mager. Nej vulgär och mager utan att vara rolig. Det går hem, nej ska påstås gå hem i stugorna. I de stugor som räknas, hos ett litet antal tongivande personer.

  6. cruella Says:

    Är det Schyffert, Haag och Mede som garvar åt varandra kanske? Med en släng av Lennie Norman?

  7. Ullah Says:

    Vem är den där Mede egentligen? (undrar en som nästan aldrig tittar på tv.)

  8. Telefonissan Says:

    Här får jag stämma in i kören. Tyckte ni var lite orättvisa mot Sjödin tidigare. Hon tror visserligen på lite olika mubojumbo och är aningen självgod men verkar vara en snäll människa och är en kompetent programledare. Mede känns däremot som en riktig mobbartyp.

  9. Ullah Says:

    En sak till, utan att ha hört eller läst annat om saken än det som står ovan: är det inte väldigt fult med personpåhopp, att peka ut någon sådär bara?

  10. Annaa Mattsson Says:

    Ingen som säger emot och tycker Mede är jättebra.

    Hennes historia, Ullah, är väl att hon är fd dansare som av en ren slump upptäckte att hon var väldigt rolig och så liksom halkade in i gänget.

    Det är nog som flera är inne på att det bara finns feta kvinnor kvar att rikta in hat och löje mot. På den här galan saknades faktiskt totalt den självironi som ibland skymtar fram i gayrörelsen.

    Telefonissan; jag menade nog egentligen inte att vara riktigt elak mot Agneta Sjödin, jag tyckte det var ett sorgligt fenomen att beskåda, en människa som säkert inte är ond, som gjort kompetenta insatser, absolut, men aldrig varit folkkär. Det behöver man inte vara för att hålla sig kvar i medianätverken, de är hållbara ändå. Och som sagt, självgodheten har förmodligen hindrat henne från att förstå att hon kanske inte skulle få höga tittarröster.

  11. Telefonissan Says:

    Jo men det är inne med personpåhopp. Tidigare var det ju inne med något som de hävdade vara ironi. Fast det var mest elakheter det med.

  12. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; din sista kommentar hade inte hunnit in när jag svarade. Jo, du har så rätt, därför vi baxnade lite när vi hörde det. Hon satt alltså på scenen och läste högt ur Anna Book bok som säkert är skitdålig. Min kompis trodde hela tiden att Anna skulle komma in och de skulle skratta tillsammans och sen skulle hon sjunga och få hela Cirkus att jubla, men så blev det inte. Det var som du säger rent påhopp. Och hon fick naturligtvis med magen som sprack också.

    Telefonissan; ja du kanske minns diskussionen här på bloggen med en yngre kille som hävdade att ironi var just det att bara säga elaka saker om folk och att jag inte hade någon humor som inte fattade att det var roligt.

  13. Telefonissan Says:

    Mede är säker inte ond hon heller. Egentligen. Man kan grunna sig fördärvad över vad som driver folk att bete som de gör i offentligeheten. Ett tag ursäktade jag Mede med hennes ständiga ryggvärk. Fast det är nog mest något konstigt med den där gruppen stockholmska komiker.

  14. Annaa Mattsson Says:

    Telefonissan; jag tror det handlar om en kombination av manusförfattare med dåligt omdöme och hennes eget dåliga omdöme och självsyn. Jag gissar som sagt att det ligger samma personer bakom hennes plumpa skämt igår och dem i Melodifestivalen. Särskilt en.

  15. Ullah Says:

    Tacka vet jag Wodehouse.

  16. Kjelle Says:

    Stackars dig…..bitter…..olycklig uppväxt antagligen…vad vet jag….men varför bry sig så mycket?…lägg ner energi på annat

  17. Annaa Mattsson Says:

    Kjelle; nä, du har fullständigt rätt, varför bry sig om ett evenemang man varit på, flabba på bara som alla andra, flabbar andra åt att Anna Book är tjock och inte skriver så jäkla bra prosa så är det förstås roligt, det är bara att hänga med! Så ingen jävel ska tro att man är bitter! För det är klart som fan också, att om man inte tycker det är vrålkul med lite vanlig enkel kvinnoförnedring så har man haft en taskig barndom. Det är väl formulär 1 A i psykologiboken?

  18. Annasofia Says:

    haha bra svar till kjelle, som för övrigt hade en väldigt konstruktiv kommentar.. inte..

Kommentera

