Komplicerade samband

Det blåser fult i träden utanför. Hoppas snön håller sig borta. Ovanligt kallt inne också. Med jämna mellanrum måste jag gå ut och kolla så att ingen har ställt upp innerdörren vid entrén. Om den är öppen sjunker temperaturen snabbt i vår lägenhet.

Och den ställs upp regelbundet, hela dagen. Det bor numera bara ett hushåll med barnvagn i huset. Dessutom högst två med rollator. Om det skulle vara dessa tre som stod för allt uppställandet skulle de inte göra annat än springa ut och in dagarna i ända. Det gör de. I själva verket är det numera väldigt sällan jag ser rollatorerna, det är t o m möjligt att de är ställda på slutförvar.

Alltså återstår återstår ca 25 hushåll med rörliga armar och ben, exakt hur många kan jag inte avgöra så här på rak arm. Men vad som får ett antal av dessa att göra den ansträngning som det faktiskt innebär att ställa upp dörren är obegripligt. Jag menar, när man ställer upp den så är man ju redan igenom! Så den enda rimliga slutsatsen är att man antingen tänker; åh vad jobbigt det var att öppna dörren, nu ska jag se till att den är uppställd när jag kommer hem nästa gång! Det är förmodligen samma unga och raska människor som trycker på dörröppnaren när de ska ut i stället för att vrida på låset. Dörröppnaren som sattes in för en numera färdiganvänd rullstol. Och som när den används släpper in säkert fem gånger så mycket kyla som att öppna på vanligt sätt. Behöver man ju inte tänka på när man bor några trappor upp. Att all kyla som släpps in i onödan drar extra uppvärmning och därmed är energislösande är ett alldeles för komplicerat samband.

Eller så är det för att jävlas med just mig.

Någon har skyllt på tvättstugan. Den ligger ju i huset intill. De som ställer upp är de som har tvättid, jobbigt krångla med dörr men händerna fulla.

I grannhuset där vi har tvättstugan finns också en mellandörr, som tvätten måste passera. Den är alltid stängd. Alltid. Så det hänger inte ihop.

Märkligt nog har jag aldrig sett någon granne ställa upp dörren. Det beror förmodligen på att alla vet vad jag tycker. Och inte vågar jävlas framför ögonen på mig. Men förstås passar på när jag inte ser det.

Fast egentligen lutar jag mest åt teorin att allt beror på ren och skär dumhet i kombination med tanklöshet. Hänger alltför ofta ihop.

6 svar to “Komplicerade samband”

  1. Ullah Says:

    Eller så är det dörren själv som har ett hemligt liv och öppnar sig som den själv vill utan att bry sig om kylan som strömmar in i ditt hem.

    Eller aliens.

  2. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; Dörren kan inte öppna sig själv, framförallt kan den inte haka fast spärren i golvet, det är en manöver som faktiskt kräver lite extra fotarbete. Så jag lutar åt den andra teorin, att det bor ett antal aliens i huset.

  3. Malou Says:

    inte alien, fel, fel, fel!! många små människor som tillexempel ”nils karlsson pyssning” och ”petra och peter”…helt sant 🙂

  4. Annaa Mattsson Says:

    Malou; ha ha, jag skulle vilja se dem i aktion med att få på spärren! Roligt se dig här igen!

  5. Ullah Says:

    Jätten Glufs-Glufs då? Med en osynlighetsmantel på sig?

  6. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; absolut också en möjlighet!

Kommentera

