Något rejält på spåret

Jisse så mycket snö! Hörde att Åmål skulle ha ett särskilt imponerande snödjup. Nu vet jag, det är inte bara Åmål, det är hela Dalsland, i alla fall det jag åkt igenom. Såg riktigt läskigt ut på sina ställen med träden som dignade under snömängderna, en del hade redan knäckts. Och riktigt läskigt var det  när tåget krängde till såpass kraftigt att tanken ”nu spårar vi ur!” hann tänkas. Har varit med om att köra på stora djur med tåg utan att det känts mer än en liten duns så det här måste varit något rejält på spåret. Ett isberg? Mellerud?

Väneryrs kyrka var det inte. Den beskådade jag däremot i tio minuter genom tågfönstret. Den såg ut som ett julkort. Jag tycker inte om julkort i februari. De ser bara sorgligt kvarglömda ut.

Fikat med Simone i några timmar. Vi utbytte många kloka tankar. Tror hon kommer att referera träffen i sin blogg. Hon var snäll nog att köra oss hem till systern. I snömassorna. Uddevalla är helt enkelt inte skottat och plogat på ett sätt så att det går att ta sig fram helt bekvämt. Gruvar mig redan för de två färder jag måste företa nedför backarna. Enda vettiga transportmedlet är egentligen pulka. Önskar att Pojken varit med och dragit mig på en sådan. Han har tjatat om det sedan snön började lägga sig, att han skulle vilja ha en mamma-pulka.

Spark skulle varit ännu bättre i brist på draghjälp. Då kunde systern satt sig på och jag tuffat framåt, jag tror jag har mest sparktåliga ben. Sånt gjorde vi i vår barndom, då satt jag på och hon sparkade nedför Kilbäcksgatan i en herrans fart. Nedför? Jäpp, det var förstås innan högertrafiken.

Det skulle se fint ut om vi kom sparkande till begravningen i morgon. Med blommor i händerna.

4 svar to “Något rejält på spåret”

  1. Simone Says:

    Så trevligt att träffa dig! Att flera timmar bara kan flyga iväg på det viset:-)

  2. -loa Says:

    Det ÄR trevligt att träffa Simone!
    Snödjup i Uddevalla enligt min kusin 65 dm.

  3. Lae i Nordtorp. Says:

    Skall det inte vara 65 centimeter?

  4. Annaa Mattsson Says:

    Lae; ha ha, jag lovar det, att på sina ställen så kändes det allt som 65 dm, minst. Men jag tror nog du har rätt. Och det är fan inte lite! Yngre släkten som kom hem från skolresa igårkväll kunde berätta att snödjupet var mindre i skidmetropolen Sunne.

Kommentera

