De nya kvinnorna?

Jag har kommit på det.

2010 är det helt enkelt Männen som gäller.

Männen är helt enkelt de nya… Männen.

Var det något nytt? Nej inte i verkligheten, den gamla vanliga ojämställda där utanför. Med alla sina backlashar som man inte längre orkar vämjas över.

Men i den andra. Där människor inte talar med sina röster utan skriver på sina tangentbord eller pekar på sina displayer.

Där har Männen blivit de nya… Kvinnorna.

Män skriver bäbisbloggar och bäbiskrönikor. En del kvinnor, väldigt många kvinnor tycker det är alldeles helt underbart. Att de bara kan. De som egentligen inte har någon simultankapacitet. Beundrarinnorna är lika imponerade som min mor var över mina barns far. ”Han får dom alltid med sig!” Sa hon. Som om jag någon enda gång inte fått dem med mig!

De som inte gullar med de barnbloggande och twittrande männen förfasar sig. Över att män tagit sig utrymme med sånt som varit självklarheter för kvinnor sedan urminnes tider. Både i verkligheten och på bloggarna.

Men jisses. När män får tag i något och gör det till sitt tar skapar de sig väl alltid utrymme? Och stöttas sedan av kvinnor för att nå ytterligare framgång? Det är förstås en självklarhet att när väl männen tagit sig in i de sociala medierna så nomineras de i oproportionerligt stort antal till bloggpriser och röstas fram av hängivna kvinnor.

De som håller sig i framkanten, hänger med i den sociala mediesvängen har redan drivit på trenden ett tag. Nosat fram manliga bloggare med tre besökare om dagen och länkat. Till dem som tänkt så otroligt kloka tankar. Som blir så mycket klokare just för att de är män. Just när det handlar om barn, familj och vardag.

Men nu börjar de ju som sagt bli lite många. Och Birro blir ju bara lite för mycket, honom kan man alltid slå på, han är inte så där medelklassigt reklambyråfinslipad.

Så då är det dags att på allvar lyfta fram de riktiga Männen. De som vet vad de talar om. De som rider på den översta vågkammen eller var det nu är man ska vara om man ska nå riktigt långt med surfingbrädan. Männen som ägnar sin yrkesgärning åt de sociala medierna och även slänger ur sig en blogg här och en twitterkommentar där i ämnet. Hoppas via denna sidoverksamhet på att få in lika mycket pengar som Bella och Kenza. Kanske få göra sina egna modekollektioner. Vad vet jag vad som rör sig i mäns hjärnor?

Jag gick in och tittade på tre av de där fantastiska Nya Männen och deras bloggar. De som rör sig i framkanten där de som vill något och som har kollen eller hur det nu vara hon uttryckte sig Mymlan, när hon idiotförklarade de 90 procenten som inte twittrar.

Och jag begrep fan ingenting! Något enstaka vanligt inlägg. Annars bara randande av länkar och  osammanhängande twittercitat. Sida upp och sida ner. Och det här ska vara information som framsynta kvinnor anser sig inte kunna vara utan!

Vad i helvete!

Ge mig en Blondinbella, hon tyckte i alla fall något innan hon övergick till att bara göra reklam! Ge mig en Kenza, hon har aldrig tyckt något alls, utom om den nya klänningen som såg likadan ut som den hon köpte veckan innan men hon skriver i alla fall sammanhängande meningar!

Ska jag ha en man så ge mig åtminstone en Anders Svensson! En dryg åsiktsmaskin, absolut, men jag fattar ju åtminstone vad han håller på med. (Dessutom har han ett politiskt gott hjärta.)

Sen undrar jag en liten sak, är det inte lite för mycket professionellt reklambyrå och PR-folk bland de där upphaussade sociala mediepersonligheterna för att det ska vara riktigt sunt? Jag har aldrig känt mig riktigt trygg med såna där smarta män med händerna fulla av snygga portföljer.

10 svar to “De nya kvinnorna?”

  1. frktjatlund Says:

    Nej, jag fattar inte heller grejen med twitter. Det är som att skriva lappar och skicka runt i klassrummet. Ganska meningslöst. Och Birro är obegriplig. Varför utsätta sig för betygsättningen när man är så känslig och dessutom ganska kass på dans? Och Martin Melin har också sällat sig till de nya Kvinnorna. Vart är världen på väg?

  2. cruella Says:

    Jag twittrar inte heller, har redan för mycket pyttipannaaktiviteter och hjärna därefter, eller om det var tvärtom.

  3. Annaa Mattsson Says:

    Tjatis; det är så mycket som är så svårt att förstå. Särskilt fanatikernas övertygelse om att de som förstått twitters storhet är de utvalda hjärnorna. Bara detta att man kallar läsarna för ”followers”. Det är lite otäckt.

    Cruella; pyttipanna var det här. Med ägg och rödbetor.

  4. mymlan Says:

    Nä precis, du vet inte exakt vad jag sa för jag har verkligen inte idiotförklarat alla som inte twittrar…

  5. Annaa Mattsson Says:

    Mymlan; jodå, jag har läst precis vad du skrev, men jag hann inte bläddra upp det eftersom jag hade ett antal andra saker i luften just då. Det gäller ju att inte låta såna här diskussioner ta överhand. Men gränsen mellan att framhäva en grupp som en elit och att idiotförklara en annan är hårfin. Det senaste upphöjandet av Blondinbella till en förebild för andra ungdomar blev lite plågsamt.

  6. mymlan Says:

    Upphäva en grupp som elit?
    Förstår inte riktigt hur du läser.
    Vad gäller Blondinbella så är det ett faktum att hon har en av Sveriges mest läsa bloggar och därmed stort inflytande över unga tjejer – de som i första hand läser henne.
    Att jag gillar twitter och tror att Blondinbella kommer att dra dit många nya personer är verkligen långt ifrån att idiotförklara folk som inte hänger där.

  7. mymlan Says:

    För övrigt tycker jag att din teori om de nya männen var rätt intressant, förstår bara inte riktigt var jag kommer in i bilden.
    Och lite rörig koppling mellan sociala medier, twitter och synen på mannen…

  8. Annaa Mattsson Says:

    Nå, det var väl inte så konstigt med kopplingen, du är en av dem som skriver mest om nya sociala medier.

    Upphäver skrev jag inte. Framhäver. Det är en annan sak.

    Rörigt? Nja, mina tankesvängar kan nog vara lite vidlyftig ibland.

    Men egentligen handlade det hela framförallt om hur Männen gjort sitt intåg i sociala medier. Och hur de som i alla andra sammanhang lyfts fram av kvinnor. Jag kan egentligen inte avgöra vad som är hönan och vad som är ägget, om twitter har banat väg för Männen eller genombrottet skulle kommit ändå.

  9. Rutan Says:

    Det här är tredje försöket. Undrar var mina kommentarer hamnar? Jag länkade till ett par ställen, men det känns inaktuellt idag. Resten har jag glömt. Men minns min tanke angående Blondinbella. Det är val snart.

  10. Annaa Mattsson Says:

    Rutan; nu funkade det. Undrar om andra också haft problem. Japp det är val snart. Och det är ju på Twitter makten finns. (Och de som är intresserade av sin omvärld, till skillnad från oss andra). Och Blondinbella förutspås blir en twitterförebild. För ungdomar som vill ha makt, antar jag. Allt hänger ihop.

    Men är det verkligen så att makten sitter hos ett antal snubbar på PR-firmor som skickar kryptiska meddelanden till varandra? Det känns om ämne för ett filmmanus. Mindre romantiskt än You´ve got mail.

    Jag mailar dig en länk Rutan så åtminstone du förstår vad jag pratar om!

Kommentera

