Blå och gula halvstolpar

Jag är för resten glad att jag inte är med i svenska OS-laget. (Nu skulle Pojken inflikat att det är han också, han har just konstaterat att jag saknar de tre grundförutsättningarna för curling; balans, precision och vighet).

Men jag syftar på mössorna. De där virkade i påsmodell. Äldsta gjorde sådana för några år sedan. Inte blå och gulrandiga utan mer enfärgade. Gärna med blomapplikationer. Förekom det ränder så var det mer åt gråskalan till. De var väldigt snygga på henne. Hon bär dem för resten fortfarande.

Jag fick ett par stycken. De såg hyfsat snygga ut i hallspegeln. Men innan jag hann fram till ytterdörren, det är bara någon meter, så hade de börjat kasa ned över pannan. Framme vid entrén kände jag mig som Rumpnissen som fick stormössan över huvudet ”Nu blev det kvällen”. Om jag höll nacken mycket stelt lätt bakåtlutad kunde jag klara mig fram till tuben utan att få nackspärr och fortfarande ha mösskanten kant i kan med ögonbrynen. Men sen föll den obönhörligen ned när jag skulle ta upp kortet ur fickan och jag fick famla mig igenom spärren. Det hjälpte inte hur försiktigt jag än lirkade, varje liten rörelse fick den där skapelsen att förlora sitt fäste. Resten av dagen fick den ligga i väskan och jag var djupt tacksam över de milda vintrarna.

Så jag fattar varför de bara har de där mössorna när de visar sig i rutan i korta ögonblick. Men de hade å andra sidan varit utmärkta att skylla motgångar på. ”Jag såg bara blå och gula halvstolpar framför ögonen.”

Själv har jag återgått till en av Mellans tidigare kollektioner av betydligt tajtare sort. Jag varvar mellan en med spetsig guldtopp och en med guldblomma högst upp. Och är glad att just denna vargavinter, som kräver mössa månad efter månad, Äldsta befinner sig långt borta.

Ett av hennes bevingade ord är ju;

”Man måste faktiskt se rätt bra ut för att passa i mössa.”

10 svar to “Blå och gula halvstolpar”

  1. cruella Says:

    Men ”passa i mössa” är liksom en felaktig premiss. För mössa.

  2. Ullah Says:

    Jag har denna vinter världens fulaste mössa. Hade en bra för några år sedan, en son stal den. Köpte en ny (rosa) som försvunnit. I desperation köpte jag nuvarande, på rea i någon sportaffär. Den ser ut som en för liten tomteluva, och så fort jag kommer inomhus river jag av den. Jag tänkte ju att den bara skulle behövas några enstaka dagar. Så fel jag hade.

  3. Evis Says:

    Jag tycker nog faktiskt att jag ser som bäst ut i mössa, i synnerhet om basker räkans som mössa. Jag kan känna mig lite småful och så kommer mössan på och jag är genast snyggare.

  4. Annaa Mattsson Says:

    Cruella; inte för en fåfäng 18-åring som hon var då. Som dessutom klär alldeles utmärkt i alla mössor. Och får såna där påsar att sitta kvar. Om hon skulle få för sig att använda dem. Samma med systern, som i stort sett alltid bär huvudbonad.

    Ullah; det är ofta så man tänker om de där nödmössorna. Och så blir de kvar.

  5. Annaa Mattsson Says:

    Evis; nu tar du väl i, men jag förstår vad du menar. Jag tror Mellan tycker nåt liknande. Lägger in en bild på henne i mössa.

  6. cruella Says:

    Men de där påsmössorna måste man antingen ha en massa hår eller bakhuvud för att få att sitta kvar. Jag har ingetdera så de går helt bort för mig. Basker funkar bättre trots att modellen är snarlik, förmodligen för att de flesta baskrar är av lite mer självstagande material än glesvirkade nätkassar.

  7. Annaa Mattsson Says:

    Cruella; precis, jag har varken hår eller huvud. Det fanns en annan bild på Mellan där hon just vaknat efter flygtur. Med mössan perfekt på huvudet. På mig skulle den varit vid hakan. Som en rumpnisse.

  8. frktjatlund Says:

    Jag är ingen mössmänniska. Jackkragen petar hela tiden fram den. Har jag en luvtröja får luvan värma huvudet. Eller så virar jag halsduken om huvudet. I värsta fall tar jag ett pannband. Hur någon får en basker att sitta kvar är ett mysterium för mig.

  9. Ullah Says:

    Livet är fullt av mysterier.

  10. Annaa Mattsson Says:

    Tjatis; det var bättre förr. När sjalar om huvudet var det som gällde.

    Ullah; så är det!

Kommentera

