En natt med hudfärgade glipor

Där satt jag hela natten. Ensam med katterna framför TV:n.  Och så vann han inte. Pluskan, som vi kärvänligt och familjärt har kallat honom, flickorna och jag, i alla år. Snopet. För mig men förstås mest för honom.

En god bok hade jag med mig. 24 konståkare på raken mellan klockan 02:00 och 6:05 är lite mastigt. Det blir svackor. Fast inte så långa som man skulle kunna tro. En del av de kära gamla favoriterna har börjat dala i karriären och återfanns redan tidigt i startfältet.

Jag saknade flickorna. Att fälla kommentarer med. Om att det är väldigt stor skillnad mellan konståkare och konståkare. Mellan välbyggda vuxna män som lyckas få konståkning att se sexigt ut – och små spensliga könlösa varelser på typ tolv, japaner kallas de som samlingsnamn. Och så Pluskan  i en kategori för sig. Som hade fått håret stylat så att det inte föll ned i den där förargliga men näpna pottluggen.

Vi skulle nog varit eniga om att det är sexigast med skridskoherrar i vanliga kläder. Byxor och skjorta. Och värst med små alvkostymer med glitter och hudfärgade glipor. Det är nog det osexigaste som finns. Såna där glipor som fylls igen med hudfärgad syntet.

Nu ska jag inte se på så mycket mer OS. Damer som åker skridskor intresserar mig inte alls och herrar som slänger omkring damer på isen tröttnar man snabbt på. Såna där andra herrar som är så påklädda att man inte ser hur de ser ut och jagar varandra med klubbor över isen hinner jag inte ens tröttna på, jag ägnar mig inte åt dem. Snö vill jag helst inte se åt mer denna vinter.

Det kom för resten ett paket och ett kort med posten. Det är pinsamt med paketet. Det kom från samma ställe som förra årets enda paket. Det innebär att givaren har hunnit fylla år emellan. Utan att jag vidtagit några åtgärder.

Nej jag fyller inte år idag. Det infaller endera dagen.

Jag minns hur löjlig jag tyckte min gamla hyrestant i Kerry var. Som sa att hon var ”in my fifties”. År efter år. Jag har börjat uppskatta uttrycket efter förtjänst. Det är synd att vi inte har något liknande på svenska. Då skulle jag använt det. Segat så länge jag kunnat.

6 svar to “En natt med hudfärgade glipor”

  1. cruella Says:

    Jomen vi har något liknande! ”Medelålders” betyder numera allt mellan 35 och 70;-)

  2. Annaa Mattsson Says:

    Cruella; sant, men ändå inte riktigt likvärdigt. När man sitter öga mot öga med någon, över en kopp te framför den miljövidriga brikettbrasan, och får frågan ”hur gammal är du?” så kan man inte med självbevarelsedriften i behåll svara ”medelålders”.

  3. cruella Says:

    Du får väl dra till med ”golden middle age” och se lagom vis ut över glaset med Smithwicks;-)

  4. Annaa Mattsson Says:

    Cruella; ha ha, fast där borta spelar det inte så stor roll, alla räknar ändå med att man ljuger vad man än säger.

  5. Ullah Says:

    Vem är den där Pluskan då? Och varför kallar ni honom så?

  6. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; den store konståkningsryssen, Evgeni Plushenko som gjorde comeback i detta OS. Vi har som sagt tittat mycket på konståkning, jag och döttrarna. Den enda sport utom fotboll som intresserat oss alla tre.

Kommentera

