Allt vitt är inte rent

Ska också be att få tala om att snö inte självklart är rent. Bara för att den är vit.

Som bomull ungefär. ”Ren bomull” betyder bara att produkten är ren från inblandning av andra textilier än just bomull.

Eller som kokain.

Nedfallen snö som inte blandats med något annat lär innehålla ungefär lika mycket tungmetaller som ordinärt sjövatten i sin omgivning. Rent vatten är som bekant också ett relativt begrepp.

Snö kan förstås vara sur också, pga  mänskliga utsläpp av svaveldioxid och kväveoxider. Dvs ha ett lägre pH-värde än det naturliga.

Snö som skottas och plogas upp från gator och andra allmänna platser är miljöfarligt avfall. Eftersom den naturligtvis blandas med de mijögifter och nedfall som finns i gatumiljön.

Snö är kort sagt inte renare än omgivningen den befinner sig i.

Det är därför snön inte får dumpas hur som helst i vattendrag.

Äh, det där var väl självklarheter. Men jag läste senast idag en blogg som påstod att snö är bra för snö är rent.

Skillnaden mellan snö och bomull är att bomull måste man ersätta med något annat om man vill ha liknande nyttigheter. Snö är däremot ingen nyttighet som behöver ersättas med något.

Dessa meningslösheter från en av de stockholmsförorter som det även imorgon blir svårt att ta sig till och från kollektivt. Sex-sju bussar kör i skytteltrafik mellan Gullmarsplan och Hagsätra. Det krävs tio bussar för att ersätta ett enda fullsatt tåg. Det är alltså lätt att räkna ut kaoset.

En stilla undran är hur de lärare som ställde sig i busskön i rusningstid i morse med en hel lågstadieklass, tänkte. När det just utfärdats påbud att de som kunde låta bli att åka till jobbet skulle göra just det. Och det stod hundratals frysande människor i kö för att åka till jobb som inte gick att stanna hemma ifrån.

Men barnen skulle förstås bli ledsna om de inte fick åka på sin planerade utflykt. Jag vet inte hur det gick men jag hoppas det fanns något förnuftigt barn som sa ifrån; ”Nu går vi tillbaka till skolan och låter de vuxna slåss om platserna. Vi ska faktiskt vara glada och tacksamma att vi slipper!”

Jag har för resten hört rykten om att det finns åtskilliga barn som är trötta på snön också.

6 svar to “Allt vitt är inte rent”

  1. Ullah Says:

    De ryktena har jag också hört (om barnens trötthet på snön), till exempel av min pizzakille. Men några barn förnekade det frenetiskt igår på bussen när de blev utfrågade av en pratglad 85-årig dam (en riktig DAM var hon) som ville veta hur det låg till.
    Många är förresten pratglada om snön. Eller är det bara goa gôbbe-syndromet?

  2. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; det jag mest har hört om är mindre barn som tvingas ut och leka av frenetisk dagispersonal.

    Det pratas väldigt mycket snö överallt.

  3. Ullah Says:

    Stackars ongar! Jag minns hur jag hatade att bli utsläpad i alla väder när jag gick på dagis (på 60-talet!).

  4. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; vi satt senast igår kväll och berättade för inhysingen om hemska minnen från dagistiden. Barnen tyckte ofta promenaderna i ur och skur till och från dagis var nog. Men dagispersonalen förutsatte ju att alla antingen hade väldigt nära eller fraktades i bil.

    Den dagen den fröken som stod längst bort i kön från begåvningsreserven hånflinade åt Mellan och gläfste ”Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder!” när hon grät för att hon måste gå ut precis när vi äntligen pinat oss i regn och snåblåst nedför backarna, exploderade jag så till den milda grad att vi kallades till samtal, både Mannen och jag. Men jag stod på mig, man hånar inte en fyraåring, stolt över sina nya färgglada overall för hennes dåliga kläder. Fyraåringar förstår inte ”talesätt” de känner sig bara hånade.

  5. Anna Says:

    Jag kan absolut tänka mig att barnen börjar tröttna de med! Själv älskar jag ju snön och kan tom fördra kylan och tycker att det här lätt är den bästa vintern sedan jag fick barn (jag har tom en egen pulka!). Och ändå kan jag känna att nu, nu räcker det väl snart ändå?! Jag misstänker att mina barn glömt bort att det finns barmark och inte inser att snön faktiskt kommer att försvinna någon gång. Tänk vilken härlig överraskning när det väl händer.

  6. Annaa Mattsson Says:

    Anna; tänk om det aldrig blir av… Minns nån vinter på 80-talet när jag kom till Göteborg fram i mars och undrade vad det var som kändes så konstigt. Det var barmarken! Vi hade inte haft barmark i Stockholm på månader.

Kommentera

