”Jag kan inget lova!”

Imorgon måste Pojken vara i skolan klockan 8:00. Ta igen en missad grej. Sista chansen. Absolut skitviktigt att vara där.

Ohemult tidigt med tanke på hur hans schema ser ut annars och hur hans nattpass med uppsatser och projektarbete ser ut. Och med tanke på tunnelbanan som kanske går, kanske inte går. Och hur lång tid det i så fall tar med ersättningsbussar som inte heller går.

Så jag bad honom lova att han skulle stiga upp så han kommer i tid. Utan tjat och omsomningar.

Kan jag inte lova, svarade han.

Enligt en logik som inte riktigt tränger in. Visst, säger han, han kommer naturligtvis inte att vakna och tänka, äh jag skiter i det här. Det är klart att hans avsikt är att ge sig av i tid.

Men han gillar inte själva principen att lova.

Jag undrar om det har med något slags manlig logik att göra. Nedärvd eller tillskansad.

Eller hann han bli så hårt präglad av sin far? Han kunde ju aldrig lova något, i alla fall inget som han kunde hålla. Och de tappra försök han gjorde blev väldigt fel, särskilt mot slutet. Vid ungefär den här tiden eller någon månad senare för antal år sedan fick jag be honom lova att sluta lova barnen att han skulle kunna springa och klättra i trän igen. Till sommaren eller nästa sommar. Det lovade han faktiskt och höll. Sen lovade han nästan inget mer.

Jag kommer att vara uppe skittidigt i morgon bitti. Kolla med SL hur det är med tuben. De har ju prioriterat just vår linje. Ringa på mobilen, banka i dörren, sjunga odrägligt pigga sånger för förkylningssskrovlig full hals. Han kommer att hata mig.

Men jag vet ju å andra sidan att det inte gjort någon skillnad om han lovat.

————–

Klockan är 6:45. Han är uppe. Det snöar. Jag har sett ett t-banetåg gå in mot stan. Det kanske var det enda.

Kommentera

