Vintern tär

Inte förrän jag stod i kassan på Monki fattade jag att det inte bara var 75% rabatt på kläderna jag hade i famnen utan dessutom halva reapriset! Vilket innebar att jag fick en kappa, en klänning, en t-shirt, en skjorta och en stortröja för 231 kronor!

Det sista var ett riktigt kap. Jag köpte en sån innan jag åkte till Uddevalla härom veckan, sålde den för samma pris till min syster efter att ha använt den några timmar på begravningen. Och nu kunde jag alltså köpa en likadan för halva priset.

Den här gången känns alla kapen användbara. Jag har faktiskt på mig tre av dem just nu. Inga tält som blir liggande.

Alltid någon glädje när jag bara blir sjukare. Inte fan ska väl en förkylning ta i på femte dygnet? Jo, det ska den, om den tänker ge sig av uppåt bihålorna till. Men de fasonerna skulle väl vara över när dagisbakterierna fått härja runt i några år? Som dom gjorde. De där åren när bihåleinflammationerna i stort sett kom innan snuvan.

Eller så är det bara allmän vekhet. Halva styrelsen på bokslutsmötet såg vek ut idag. Flera stycken hade liksom grånat och krympt sen förra mötet, i höstas. Såg nästan sjukdomsdrabbade ut, inte bara av förkylningar alltså. En hade gipsad arm efter halkolycka. Den här vintern tär helt enkelt på folk. Några pratade om sina förestående sportlovsresor. De lät inte helt övertygande i sin entusiasm över att ”få komma upp till snön”.

Imorgon ska jag på två möten. Det ena har vi bestämt oss för att köra trots en halsfluss, mitt snorbultande huvud och inställda tåg. Det andra hänger på om ett dagisbarn blir sjukare eller friskare.

Men tuben går i alla fall som den ska.

4 svar to “Vintern tär”

  1. Anna Says:

    Monki alltså. Jag har blivit mycket mer intresserad av Monki sedan jag börjat läsa din blogg, men än har jag inte riktigt lyckats. Jag misstänker att man tjänar på att gå dit lite nu och då, i kombination med tur. Jag kommer nog dit för sällan, har inte lärt mig sortimentet och vet inte riktigt vad jag ska leta efter. Själv är jag mer en HM-räv, hittar nästan alltid något fint där och inte sällan sådant jag inte ser på sååå många andra. Men så tillbringar jag väl åtminstone 60-70 % av min shoppingtid på HM, så skrutt vore väl annars.

    Jag tror också att alla dessa sjukor kommer sig av kylan och vintern. Det är som att alla drar runt dagissjukor, även de som inte har dagisbarn. Själva har vi aldrig varit så sjuka som denna vinter, förkylningar blandat med halsflusser och öroninflammationer. Inga brutna ben dock, peppar, peppar och för detta är vi mycket tacksamma.

  2. Annaa Mattsson Says:

    Anna; min äldsta dotter ser bara oformliga plagg i konstiga mönster och färger. Och det är lite olika, ibland är det mycket sånt. Men jag har haft mycket tur. Är idag klädd för två möten i gårdagens nyförvärv och det känns bra.

    Ja, jag har ju inte haft någon liknande förkylning sedan just dagistiden. Och streptokockerna verkar frodas i kylan. Har hört flera som inte haft halsfluss på år och dag som drabbats i vinter. Det verkar finnas en föreställning hos snöentusiasterna att vinterväder medför något slags allmän friskhet, men det stämmer ju inte.

  3. Inga M Says:

    Grattis till fynden! Jag ägnar ett blogginlägg till Dina skolfunderingar, mycket klokt där, bra med medhugg och mothugg! Ville bara tala om.

  4. Bloggblad Says:

    Hälsningar från häxan på ostkusten: Drick mängder av citronvatten! Det rensar hela systemet. Sen har jag en del andra knep mot bihåleproblem men dom får du bara om du ber om dem.

    Grattis till fynden!

Kommentera

