I fel stad i fel land

Hon var med planet. Äldsta.

Hon hade köpt te åt mig. Hon hade hittat mitt nattlinne. Det behövdes bara ett mobilsamtal och två sms för att hon skulle komma ihåg.

Te och nattlinne ligger kvar på hennes säng. Blev liksom aldrig nedpackat. Men hon kom ihåg att köpa och att leta upp, inte alls illa, och det känns i alla fall lite tryggare att nattlinnet är i hennes rum och inte i gästrummet. Även om det fortfarande är i fel stad i fel land.

Det är inte hon . Hon var ju som sagt med planet själv. Båda planen, det till Dublin och det till Skavsta.

Hennes bror har passerat förbi och sagt hej. Hon är lite besviken över att inte systern är här också. Jag blandade ihop veckor vid något tillfälle och trodde för ett ögonblick att de skulle komma samtidigt. Glömde meddela misstaget. Alltid gör man nåt fel, det är mödrars lott.

Nu sover hon i soffan. Det är som om hon inte varit borta. Inte ens katterna bryr sig. Om en vecka är det över igen. Bara några kvarlämnade tändare som påminner om att hon varit här. Hon har övergått till rullcigg. Men inte orkat gå ut på balkongen och röka nån sen hon kom. Så hon kanske missar enda dagen med bara ett litet islager på balkonggolvet.

Själv bryr jag mig inte om att det ska komma mer snö. Inte ett dugg. Inte för att jag är så glad över att ha dotter hemma utan för att jag inser hur snabbt den ändå försvinner när det väl blir väderomslag. Balkonggolvet, som sagt, och nedanför sjönk djupet med säkert 10 cm.

Snuvan är faktiskt på tillbakagång också. Stundtals.

Och om en liten stund är det första mars.

2 svar to “I fel stad i fel land”

  1. Evamaria Says:

    Trevligt ändå att hon kom! Hälsa henne från oss!

  2. Annaa Mattsson Says:

    EM; ja visst, det kunde ju varit hon som blev liggande kvar, det har ju hänt förr!

Kommentera

