Efter ännu en vaknatt

Solen skiner på grådaskigt fönster. Men det är fint ändå. Hoppas lite av blankisen rinner undan. Det är jobbigt att hasa fram i längden.

Japp, jag såg på hela Oscarsgalan. Tillsammans med sonen. Gamla vännen Maggan låg och sov i Äldstas rum. Nu har nattgästerna avlöst varandra i många veckor, inatt blir första natten med helt tomt Äldsta-rum. Alltså helt tomt även på gästers prylar. Pojken kan åter börja lagra sin rena tvätt i fotändan på hennes säng.

Roligt var det med besök. Vi hann igenom en hel del och trots att timmarna var många så kändes det som om vi hade en hel del kvar. En del skvaller var för mig helt sensationellt, måste genast vidareberätta för systern!

Angående Oscarsgalan så hade jag uppenbarligen missat något. Nämligen att det inte skulle vara något studiosnack. Ingen Orvar, ingen Hans Wiklung, ingen ”modeexpert” som inte känner igen ens de mest kända skådisarna. Eller var det jag som inte hittade rätt kanal? Nu blev det en väldig massa reklam i stället. Irriterade oss på bildvalet under sändningen. T ex zoomades George Clooney in hur många gånger som helst medan Colin Firth knappt verkade närvarande. Pojken lyckades missa när CF delade ut en Oscar eftersom han aldrig visades i närbild. Sedan noterade vi att varje gång det handlade om nominering av eller utdelning av pris till någon svart person så visades närbilder på andra svarta i publiken – även om de inte hade något med filmen att göra! Vad kallar man sånt? Omvänd rasism? Dumhet?

Filmerna? Avatar har jag inte sett, tänker inte se. Pojken säger att den var överreklamerad, jag är inte intresserad av konstiga blåa män. Äldsta har sett Hurt Locker och säger att den är aptrist, stämmer även med en del andra kommentarer jag sett. Avstår nog den också. A Singel Man tänker jag se däremot se så fort som möjligt!

Vackraste klänningen? Både Kate Winslet och Sandra Bullock stod för vackra helheter, så jäkla snygga båda två. Sen fanns det många fina gräddbakelseskapelser. Sarah Jessica-Parkers klänning var intressant men det syntes att hon var helt bekväm i den, hon drog då och då i bandet nedanför halsgropen, och då hjälper det inte med intressanta skärningar. Jag fick kvävningskänslor bara av att titta!

Nu har det blivit två nätter med sänggående vid 06:00. Ibland är det en sann glädje att vara frilans utan inbokade måndagsjobb! Rev av några mail när nattgästen gått i morse, sedan satte jag klockan på ringning till Pojkens sena avgång. Jisses, nu är arbetsdagen slut för normala människor, det är den då verkligen inte för mig!

Ett svar to “Efter ännu en vaknatt”

  1. ullrika Says:

    jag som för första gången sen OS såg fram emot nattamning gäspade redan efter tre minuter. jisses va trist. dessutom var ljudet så ojämnt att jag inte hörde ett dugg, vågade inte ha på för högt med risk att väcka Mattias i onödan.

    dessutom hade jag inte (heller) sett en endaste av filmerna. det bidrog säkert till ointresset.

Kommentera

