Inpackade Oscarsbröst

Första kvinnliga regissör som fick en Oscar, undrar varför det inte hänt förr. Som t ex Annika B skrivit i sin blogg så har det ju funnits kvinnliga regissörer i stort sett lika länge som det funnits film.

Det jag funderade mest över med Katheryn Bigelow var hur hon tänkte med sin klänning. Varför valde hon att bära en för liten klänning. Den stramade om kroppen på ett sätt som bara signalerade; för liten! Magen som inte var särskilt  stor stack ut på ett osmickrande sätt och det blev många tvärgående rynkor i tyget lite var stans på kroppen, syns på bilden. Och kolla t ex på den inpackade bysten! Ser ut som en skidlöperska i tävlingsdräkt!

Jag kan komma fram till två förklaringar, den ena är att det helt enkelt skett ett misstag som upptäcktes för sent. Men den andra är nog troligare, hon har själv haft en idé om att hennes kropp ska se ännu mer vältränad och atletisk ut i en för trång klänning. Det är påfallande ofta man ser kvinnor med den här kroppstypen i väldigt snäva kläder. Jag tycker bara det blev stillöst. Det ena behöver inte utesluta varandra, man kan visa både bröstform och överarmsmuskler.

6 svar to “Inpackade Oscarsbröst”

  1. Anna Says:

    Min första tanke var att hon fått en sån där ”visauppdigivårdesign”-klänning och att de, i enlighet med modebranschen i övrigt, bara kommer i små storlekar. Men det vore kanske märkligt, om designern nu gör en sådan grej ser han/hon väl till att kläderna passar också?

  2. Annaa Mattsson Says:

    Anna; ja jag trodde också det, att designern såg till att klänningen passade. Det här kan förstås också vara en kvinna som inte bryr sig om kläder så mycket och har bestämt sig för något i sista stund. Men det låter också så osannolikt!

  3. Ullah Says:

    Jag var inte dugg förvånad när jag såg bilden på henne, men så tar jag det mer eller mindre för givet att det är meningen att det skall se ut sådär. Så mycket är i mina ögon fult, så varför inte inpackade bröst?

  4. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; men de flesta klänningar på galan satt faktiskt ganska bra, även om det fanns en del tilltryckta bröst och en del skärningar som skulle sett konstiga ut på de flesta. Men den här har ju både de tillplattade brösten och sedan de tvärsgående rynkorna ner över hela bålen. Jag tror det handlar om en vilja om att få visa upp en vältränad kropp som har fått gå före både stil och smak, och ev goda råd, hennes kroppsspråk tyder även på det.

  5. cruella Says:

    Ja, och hon är 58 välbevarade bast. Herre min gud.

  6. Annaa Mattsson Says:

    Cruella; just därför, jämngammal med mig typ, väljer man att visa sig i en för liten klänning? Såg reprisen och det var så uppenbart att hon var obekväm i klänningen. Händer på mage, händer på diafragma, hålla in till varje pris. ”Jag är ung och vältränad, men jisses att jag får andas ut om en minut!” Enbart patetiskt av en vuxen kvinna.

Kommentera

