Ströva med mycket lätta steg

Vi pratade om vår hemstad också, M och jag, och senare systern och jag ännu mer. Om nya områden som bebyggs. Och en del av oss som säger åh vad kul att det byggs just där. Medan andra gnäller. Det syns i bloggar om gamla hemstäder, ingen nämnd och ingen glömd. Så fort det ska byggas något nytt där det inte varit byggt förut så gnälls det. Områden vars igenvuxna stigar ingen trampat på decennier är viktiga strövområden. Säger gärna människor som inte ens bor kvar i staden. Men även de som bor på annan plats med andra strövområden – i den samma.

Det där strövandet är en märklig företeelse. Ordet dyker nästan bara upp i samband med nybyggnation och förtätning.

Vilka är det egentligen som strövar? Några med väldigt lätta steg eftersom stigarna är så igenvuxna, eller några med väldigt stor beslutsvånda eftersom att döma av de där stigarna, de inte tagit sig ut på länge.

Naturvärden kan jag begripa. När det t ex ska dundras fram motorvägar  i öppna landskap eller byggas ännu ett köpcentrum. Då handlar det om stora arealer. Men en liten bergknalle här och var, det kan inte var så mycker oersättligt som går till spillo.

Däremot kan jag ha invändningen att det kan vara svårt med tillgängligheten på bergknallarna. Att man kanske ska tänka på det, hur man tar sig dit med annat än bil.

Och så är det själva upplåtelseformen, att det nödvändigtvis ska byggas bostadsrätter när det förtätas. Vem vill inte bo centralt med lite grönt omkring sig i t ex Uddevalla? (Flera, jag vet, men nu pratar jag om dem som vill bo i Uddevalla.) Men vem vill betala tre miljoner för en trea, i Uddevalla? Det återstår väl att se.

Var jag själv vill, ska, hoppas och tänker bo ska jag inte tjata om just nu.

Kommentera

