Tomtar med väldigt långa armar?

Fick träff på en lägenhet. Såg lite trevligt ut. Men så började jag titta på bilderna. Och trodde kanske att det var felritat på skissen. Men det var det inte. Diskbänken ser ut så här;

Det ser ut att vara originalinredning, inget ditsatt i efterskott. Hur är det tänkt? Små tomtar som ska sitta på kanten av hoarna och skicka disken mellan varandra? Eller tomtar med väldigt långa armar som ska nå till den bortersta hon? Eller väldigt långsmala tomtar som kan kila in sig i vinkeln?

Jag diskar ju inte så himla ofta. Jag är rädd att med de där hoarna skulle det inte bli av alls.

Men arkitekten kände sig nog jättenöjd när han fick ihop ett helt kök på väldigt liten yta. För någon tvivel om att det är en han är det väl inte!

Jag lutar åt att avmarkera intresse. Han som vill byta är besviken över att så många har gjort det redan. Tror jag ska råda honom att plocka bort köksbilderna. Det kan ju finnas annan charm i lägenheten som man faller för när man kommer dit så man glömmer kolla in hoarna innan kontraktet är påskrivet.

——–

Det är något magiskt med den där lägenheten. Jag har fått 50 mail om den nu.

21 svar to “Tomtar med väldigt långa armar?”

  1. Ullah Says:

    Skall man skratta eller gråta?

  2. -loa Says:

    Ho ho ho, en sådan märklig ho. Det var nog något av det mest mystiska jag sett i inredningshänseende.

  3. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; ömsom det ena, ömsom det andra. Och jag undrar så mycket hur killen som vill byta lägenhet tänker när han lägger ut två bilder på just diskhoarna. Han kanske tycker de är charmiga.

  4. Annaa Mattsson Says:

    -loa; ja visst är det! Och som sagt, det verkar inte vara någon gammal lägenhet där man knökat in en frys på det enda utrymmet som fanns. Allt ser ut att ha varit där från början. Med felvänd diskbänk. Ska vi gissa på att det är så det gått till? Någon som läst fel på skisserna och helt enkelt vänt bänken åt fel håll.

  5. frktjatlund Says:

    Ha, ha! Det var det knäppast på länge. Jag lutar åt felläsning.

  6. Ullah Says:

    Eller så upptäckte de för sent var vattenledningen gick.

  7. Annaa Mattsson Says:

    Tjatis; vi som ondgjorde oss över runda hoar. Som man når fram till!

    Ullah; det kan vara så också. Skulle vilja se hur andra liknande lägenheter ser ut. Och jag vill nog åka dit och titta.

  8. cruella Says:

    Men om du har en separat diskbalja framför dig och bara slänger ned för skölj i den underligt placerade hon så går det kanske.

    Ser lite ut som en lägis min bror tänkte köpa på Malmövägen. Härligt med det stora fönstret där vid bänken!

  9. Annaa Mattsson Says:

    Cruella; bra att du är positiv! Jag har kollat med killen som bor där nu, han säger att det är lite trångt, men går… Jag är allt lite nyfiken!

  10. cruella Says:

    Originalkök från den tiden får mig helt på fall, även om diskhon vore UNDER bänken;-)

  11. Annaa Mattsson Says:

    Cruella; jag instämmer egentligen! Oftast mycket mer rationellt utnyttjad boyta. Har just kollat planen för en nyare lägenhet med samma utrymmen men större yta och en tusenlapp mer i hyra. Större delen av denna yta fördelas mellan golvyta i kök och hall. Vem fan behöver en massa golvyta mitt i hallar i en liten lägenhet?

  12. cruella Says:

    Tell me about it! När vi flyttade hem från Dublin till Södermalm hamnade vi i en nyproducerad lägenhet med en hall på säkert 12 kvadrat varav en vägg upptogs av hatt- och skohylla, en av en jättebred toadörr och en av ett gigantiskt infällt skåp för elinstallationer… Gick alltså inte ens att göra den möblerbar. Däremot hade man kunnat svänga runt en rullstol med fullt liggläge så det kanske var så det var tänkt.

    Badrummet var jättestort och det enda sovrummet pytte.

  13. ullrika Says:

    jag hade inte haft nåt emot att ha själva hon i hörnet, men då ska det vara diskbänk på båda sidor om den såklart! dessutom försvinner ju en massa utrymme under bänkskivan på det här viset, hela hörnet är ju borta? hur tänkte dom där liksom?!

    antar det är ett väldigt litet kök, annars hade de väl aldrig gjort såhär?

  14. Annaa Mattsson Says:

    Cruella; jag vet, jag vet, jag har bott i sånt också. Jag har dessvärre träffat en och annan person, framförallt av utländsk härkomst, som kritiserar vår lägenhet för att den inte är av modernt snitt. För lite golv i hall. För lite golv mellan spis och ingenting, Det verkar som om en (trash)generation har blivit pålurad att standard är förspilld golvyta i hallar och badrum.

  15. Annaa Mattsson Says:

    Ullrika; jag är så attans nyfiken så jag måste åka och kolla!

  16. Ullah Says:

    Berätta för oss när du har varit där!

  17. Telefonissan Says:

    Hade personligen satsat på en bänkdiskmaskin på bänkskivan t v om vasken. Altenativt kan man ju hoppa upp på diskbänken och diska i yogaställning med en kanske vacker vy genom fönstret varje gång man ålat sig upp i sittande ställning. Håller tummarna, detta kanske är lägenheten med ”det”.

  18. Ullah Says:

    Blir det inte ännu svårare att komma åt diskhon med en bänkdiskmaskin vid sidan om?

  19. Telefonissan Says:

    Nja, jo… men den kanske är längre än den halvmeter som skymtar i bild. Hos mig kolliderar dörren till skafferiet med den till en s k smaldisk som sitter i grytskåpet.

  20. Telefonissan Says:

    Bänkskivan var tänkt att vara subjekt i första meningen.

  21. Annaa Mattsson Says:

    Telefonissan; intressant idé med bänkdiskmaskin. Men jag tror jag haft nog med sådana i mitt liv. Vi köpte en när barnen var små och bara inte pallade att diska alla vällingflaskor, alla tre ägnade sig åt sådana samtidigt under några år (ja detta kan man naturligtvis fördöma, men uppvärmd sojamjölk i nappflaska var enda möjligheten att tillgodose Äldstas kalciumbehov så hon fick hållas, Mellan drack saft ett vatten i sin för sällskaps skull och Pojken var fortfarande rätt liten). Sen började alla barn äta riktig mat och den där behändiga maskinen blev överfull efter en dag, jag stuvade skitbra men så bra att vattnet inte kom åt utan hälften av disken kom ut med matrester som satt hårdare fast än när de stoppades in.

Kommentera

