Tjära och hönsfjädrar på Jungmansgatan

Jo, så här var det; igår morse tog jag tuben till Alvik och sedan bussen till Bromma flygplats. Därifrån begick jag en dödssynd, nämligen åkte inrikesflyg en så kort sträcka som till Malmö/Sturup. Därifrån åkte jag flygbuss till Lund där jag klev på ett tåg till Helsingborg. I Helsingborg irrade jag runt i en timma och letade efter Campers-butiken. Den fanns inte. Ingen jag frågade visste varken att den funnits eller var den ev låg. Därefter köpte jag en mycket stor chokladkaka som jag åt på medan jag  promenerade rakt söderut i någon km tills jag kom fram till det kommunala aktivitetshuset Jutan där jag gjorde ett reportage.

Några timmar senare åkte jag bil tillsammans med fotografen Monika till Malmö. Blev avsläppt på Nobelvägen och eftersom vännen J inte var hemma gick jag till första bästa bar i riktning mot Möllevångstorget. Det räckte att gå ett kvarter. Där fanns ölglas i tre storlekar; 40 cl för 35 kronor, 50 cl för 40 kronor och 60 cl för 45 kronor. Jag valde mellanstorleken. Sedan kom J. Han har bott i kvarteret i 22 år men aldrig varit på den nämsta baren förr. Han frågade efter tjeckiskt öl och fick en halvliters flaska Karhu. Det säger allt om sunknivån på baren. Jag tog en nollfemma till. Det är tydligen så man säger, åtminstone där.

Kvällen avslutades med te och smörgås i J:s kök. Hans kök är ungefär lika stort som hans badrum. Det beror på att hans badrum är ena lägenhetshalvans gamla kök. Spiskåpan finns kvar. Dock inte över det stora jacuzzi-badkaret. Jag känner mig dum när jag duschar där för det är för stort. Jag duschade inte den här gången, just därför. Jag bodde över i mastersovrummet för J själv har ägnat sig åt feng shui och flyttat in i ett mindre rum. Det skulle jag också gjort. Eller jag skulle snarare inte haft så många rum till bara mig själv. Jag skulle bli nervös av att ha två ingångar också. Till helt olika adresser. Skulle blivit? Blev! Innan J gick imorse, efter att ha serverat en utmärkt latte, skojade vi om att jag hos andra vänner en gång glatt låste utifrån och slängde in nyckeln i brevlådan – medan mitt bagage stod kvar på insidan. Nu hade jag väskan med mig. Men min avlagda smutstvätt låg kvar någonstans i lägenheten. Det blev ett himla spring  en stund mellan tjuvlånad dator och ringande mobil och alla rummen så jag har helt enkelt släppt ett tvättknyte på vägen. Det är förstås förfärligt pinsamt. Vi har liksom inte alls det förhållandet J och jag, att det är ok att droppa sina underkläder t ex bredvid datorn eller på toagolvet, gästtoan alltså, som ligger bredvid badrummet i ena delen av lägenheten.

Sen gick jag för att möta redaktör E. Beundrade hans rundkindade dotter, tittade på kooperativ alternativbutik som luktade och såg ut som kooperativa alternativbutiker alltid gjort. Fast det såldes inga ullbyxor. Sen gick vi och fikade vid ett av stadens alla små torg. Ett jättelikt wienerbröd kostade 13 kronor. Kaffet 15. Fast jag drack bara vatten.

Sen irrade jag runt ett par varv innan jag kom på rätt sida om Konsthallen, såg en utställning som jag ska säga några ord om i annat inlägg och avstod från risottolunch. Arbetade mig långsamt inåt stan, avstod från en lila väska och nostalgiskapande alabasterägg. Hittade en Campersbutik, jag tror det är ägaren från Helsingborg som flyttat till Malmö, men där fanns bara så där 20 par skor och ingenting att falla pladask för. Avslutade Malmödagen på O´Learys med ett glas surt happy hour-rödvin. Det regnade för resten i Malmö och var nästan helt och hållet barmark. I Helsingborg fanns det bara en enda liten snöhög, den snubblade jag nästan omkull i.

Sen tog jag flygbussen till Sturup, ett litet blått plan tillbaka till Bromma, bussen till Alvik och tuben hem. Det tog ungefär en halvtimma mindre än om jag skulle åkt tåget.

Det var rätt underhållande med allt farande, jag fick inte det minsta ont i svanskotan som jag skulle ha fått om jag åkt tåg i lika många timmar och allt kom i tid, nästan. Det var därför jag gjorde allt det där, för att jag inte litade på tåget och för att alla biljetter till hemresa idag var slut eftersom vartannat tåg mellan Stockholm och Skåne fortfarande är inställt. Det hela kostade trots alla småsträckor mindre än om jag skulle åkt tåg, om det funnits biljetter.

Men dödssynden är ett faktum och jag lovar att vid tillfälle slita av mig håret, kladda in mig i tjära, rulla mig i hönsfjädrar och därefter fira upp mig själv i en lyktstolpe, lämpligtvis på Jungmansgatan i Göteborg och skrika ut min synd.

2 svar to “Tjära och hönsfjädrar på Jungmansgatan”

  1. -loa Says:

    Sent ska syndaren vakna. Trots all synd – det tycks ha varit en trevlig resa??!!

  2. Annaa M Says:

    Loa; ja, faktiskt så var det en väldigt bra resa. Och jag ska erkänna, i förmiddags när jag skakade ur jeansen så visade det sig att jag knåkat ned smutstvätt i fickorna! Så det ligger inget kvarlämnat på golven. Eller vid datorn.

Kommentera

