Världen är överreklamerad

Lägenhetsmarknaden i Stockholm känns allt skummare. För ett tag sedan var det en tjej som ville byta till sig ett förstahandskontrakt mot ett andrahands. Trist uppkomlingstrash med fula tatueringar som försökte spela stöddig. Den typen är jag trött på,  den finns både i storstad och småstad men häckar kanske mest i storstadsförorter. De brukar vara runt 35, lätt övervikt insnärjd i svarta kläder, håret långt slitet och svartfärgat, förutom tatueringarna gärna en ring i näsan, stövelklackarna höga. Det går 13 på dussinet.

Idag dök det upp ett byte med en stor billig etta, hyggligt belägen, men utan balkong. Jag har blivit mer dynamisk i mina krav. Bara det att bilderna som visades inte stämde. De föreställde en normaltrea, med balkong. När jag mailade och frågade om något blivit fel fick jag inget svar. Däremot avmarkerades bytet inom några minuter. Pojken tycker att jag borde anmält till webbmaster, som jag gjorde med tjejen med andrahandskontraktet. Men tyvärr hade jag inte numret kvar.

Har upptäckt att det är lättare att få lägenhet i Göteborg. Utan att ens behöva  trassla med byte.

Äldsta ringde ikväll och undrade hur jag egentligen ska göra. Om det fortsätter att vara lika kört.

Jag vet inte. Det måste ju sitta fler i för stora lägenheter som inte går att byta. Eller i hus. Kanske kunde man dela med någon. Något stort. Riktigt stort.

Äldsta bor i Bantry för tillfället. Placement. Hon verkar förvånad över att det är fint. En liten stad vid atlantkusten i West Cork. Men man blir lätt hemmablind. Fast Dingle är överreklamerat, säger hon. Som insisterar på att bo kvar.

Ibland undrar jag om inte världen är överreklamerad.

Nytilkomna läsare kan jag meddela att Pojken och jag inte har samma åsikt om graffiti. Jag tycker rosa tåg är helt ok, särskilt om de är målade av en speciell anledning. Han anses väl så att säga vuxen i frågan.

Kommentera

