Haft nog av gubbtjocka

Jäklar, jag tror det var ett misstag att sätta sig i den där styrelsen. Två lite äldre herrar (lite äldre än just mig, mycket äldre än några andra) hade redan gjort upp från början att det här var deras race som de ska köra tillsammans. Så till den milda grad att de glömt sätta upp val av vice ordförande på konstitueringslistan på dagordningen. Det var ju liksom redan klart.  De hade redan ett viktigt möte inplanerat. Verkade inte ens ha tänkt på att de skulle informera resten av styrelsen om det.  ”Hejdå” sa de förstrött när vi andra gick och de satt kvar och pillade i sin almanackor.

Det här kan jag få skit för att jag skriver. Det ger jag fan i. Gubbtjocka har jag haft nog av i livet och rollen som styrelseutfyllnad roar mig inte. Ska jag verkligen börja om igen? Dra den där om att styrelsearbete innebär kollektivitet, hur viktigt det är att alla är med. Prata ihop mig med andra som också vill vara med, peppa yngre kvinnor.

Gäsp.

Fick inte ens mat. Ilade iväg på lägenhetsvisning mellan konferens och möte och missade middagen som inledde mötet. Och då får man tänka på att jag även missat större delen av lunchen eftersom det serverades lax. Äter inte det. Men vill inte åbäka mig och beställa specialmat. Sen var det världens minsta muffins till fikat. Tyckte andra också för när jag skulle ta min andra var de slut. Till morgonfikat var det bara en halvt bränd kanelbulle. Trots att arrangören visste att många rest hemifrån i ottan. Underbetyg åt Sollidens konferensförplägnad alltså. Och dubbla pluspoäng åt Clarion förra veckan! Vilka mackor, vilka bakverk!

Tur att det fanns två påsar skumtomtar i skåpet. Det är riktigt äckligt med chokladöverdragna skumtomtar fastande mage.

5 svar to “Haft nog av gubbtjocka”

  1. Anna Says:

    Uh, jag förstår att det känns Sisifos det där. Och ändå. Ändå är det ju precis den orken som gör skillnad. Den orken som ger yngre kvinnor en möjlighet att se att självklarheter GÅR att förändra, att det FINNS en chans till en annan ordning. Och den orken som också knaprar på gubbtjockan, visar dem att det faktum att man är man och har en bundsförvant inte är det som gör att man bestämmer Allt. Jag hoppas hoppas hoppas att du orkar och kan bara säga som Rikki Lake: You go girl!

  2. Annaa Mattsson Says:

    Anna; jag vet, jag vet… en god vän sa precis samma sak. Men jag känner mig inlurad i något som jag med min erfarenhet ändå borde varit beredd på!

  3. Anna Says:

    Jag förstår precis. Besvikelsen över att se det ännu en gång, insikten om hur mycket jobb det kommer att innebära att öht komma framåt.

    Men ändå! För kampen! För världen!

  4. Annaa Mattsson Says:

    Anna; för nästa generation kvinnor, och män!

  5. Anna Says:

    Annaa: Ja, precis! Precis så!

Kommentera

