Missat vårmode

Har plötsligt insett att jag har noll koll på vårmodet. Beror det på vintern? Beror det på allmän lamslagenhet som gör att jag mest sitter här vid datorn och inte åker in till stan och kollar?

Nä, jag har varit i butiker, jag har det. Jag travade ju runt i Malmö i flera timmar i alla vanliga butiker. Men jag såg inget. Lite småblommigt kanske men annars ingenting. Utom en lila lackväska från vintersäsongen. Den fick jag inte. Kanske dumt, jag klär som bekant så bra i väskor.

Är det så, att det inte finns något mode i vår? Eller är det ett första riktigt allvarligt tecken på ålderdom, att jag inte ser trenderna i butikerna längre?

Om en vecka kommer Mellan. Då får jag trava runt med henne så får hon berätta.

11 svar to “Missat vårmode”

  1. Anna Says:

    Äsch! Jag som satt och formulerade kommentaren ”Nude, nude, nude, blommigt, lite sailor, träskor. Klart, nu vet du vårmodet” i huvudet, tills jag kom till sista meningen. Mellan kommer att kunna förklara det där betydligt bättre än jag, det vågar jag lova bara utifrån att ha sett bilderna på hennes kläder. Typiskt. Men någon annan kanske ville veta min take på vårmodet?

  2. Annaa Mattsson Says:

    Anna; blommigt och randigt, det såg jag på H&M när jag slank in för en stund sedan. Men sen gick jag upp på Åhléns märkesavdelningar och där var det bara svart, svart och vitt, och en och annan kulört uppstickare. Som vanligt alltså.

    Du får gärna tänka mer om vårmodet här!

  3. Anna Says:

    Svart! När ska vi slippa svart? Eller är det tom en ny våg av svart nu, som om svart varit lite borta ur bilden och det är dags att återintroducera på bred front? Man kunde ju önska att sommaren fick vara marinblå åtminstone..!

    Får erkänna att jag inte har några djupare insikter om vårmodet än det där med träskor och hudfärgade kläder. Hudfärgade för såna som vi då alltså, det är ju också en intressant debatt.

  4. Annaa Mattsson Says:

    Anna; jag antar att svart är ett sk säkert kort för svensk design. När man kom över till Åhléns egna märken och sånt så var det mer blommor och ljusa färger där också. Hittade t o m ett plagg jag kunde tänka mig. Blommigt, billigt.

    Det gjorde jag även i H&M:s fönster. Ett par blommiga leggings. Sen gick jag in. Där gick alla kunde och bar på blommiga plagg och flera expediter hade just de plaggen på sig. Så jag gick ut igen. Snabbt.

    Efter de kändes det lite lugnt och stillsamt och riktigt trevligt bland allt det svarta hos Ålle. Även om det inte var så vårinspirerande.

  5. Lotten Says:

    Har börjat läsa modetidningar, för att få lite koll för min smyckesdesign. Där anges beige, shabby chick, denim, pasteller och starka färgklickar. Men förra veckan när jag gick på stan tyckte jag det var same old same old. Mycket tunikor, ljusa saker med spetsar, svart förstås, och så en massa blommiga saker. Småblommigt. Puttenuttigt. Det sistnämnda var kanske lite vårmode då.

  6. Annaa Mattsson Says:

    Lotten; ja små jeansjackor tyckte jag mig se också. I den där kollektionen på H&M med alla blommorna fanns en del av det där hudfärgade också, som Anna nämnde.

    Jag tror du har rätt i same old. Därför jag inte lyckats se trender.

    Designern Anna i Valla tycks vara mer i ropet också. Sån där ”bondromantik” med en massa lager, samma färgskalor som Noa Noa brukat köra med men mer och fler volanger. Finns nu i flera butiker, dyker upp även i trendmodereportagen. Man storknar lätt efter den tredje kombon. När jag hade en svaghet för sånt var det nog mer gammal brodyr, inte alla de där nyanserna och kulörerna grovvävd naturfärg. Stor som ett hus blir man ju som bekant i såna kläder också.

  7. Rutan Says:

    ”Det är mycket brunt nu” sa expediten i väskaffären i går när jag valde ny ryggsäck. Det blev en svart, som jag ångrar lite på nu, men snart ska jag ta fram den blommiga väskan. Den är fem år och verkar bli het i vår. Till bekanta som tycker att jag ska klä mig i lite mer färg brukar jag säga att svart också är en färg.

  8. Annaa Mattsson Says:

    Rutan; blommig väska blir hett! Så fort våren kommer på riktigt. Min blommiga kändes lagom het redan i Skåne, första barmarken i år, men väldigt ohet i snön här.

  9. Lotten Says:

    Precis. Ska på fest nästa vecka och var på Joy idag. Provade flera av dessa spetsklänningar/tunikor med volanger, spets och gud vet vad. Egentligen så gillar jag sånt, men efter ett par stycken kändes det som om jag såg dubbelt. Gick ut utan något, måste fundera lite om jag verkligen ska slå till. Trots att jag alltså gillar det. Egentligen.

  10. Annaa M Says:

    Lotten; jag är inte säker på att jag någonsin ska köpa något mer säsongsplagg.

  11. Ros Says:

    Åh, jag längtar till just Åhléns klädavdelning. Så mycket snygg svensk design på ett och samma ställe. Även Pub. Det är mycket svårare med kläder här och något vårmode har jag ingen som helst aning om. Men det brukar märkas mycket mer i Sverige vad som är mode varje säsong.

Kommentera

