Sista samtalet

Jag har haft ett samtal med skolan. Det var nog mitt sista. Det är inte bra för mina bohuslänska nerver med sådana samtal.

Det var skolan som ringde. Mentorn som ville ha tid för utvecklingssamtal men inte hade fått tag på Pojken. Hon har honom nämligen inte i något ämne. Det är perfekt. Då behöver man nämligen vid utvecklingssamtal inte bara svära sig fri från de andra lärarnas omdömen ”jag kan inte svara för dem, jag känner dem ju knappt” utan kan avstå från att säga något själv också. Det är kanske i själva verket mest utvecklande för alla.

Vi ska alltså inte ha något utvecklingssamtal. Det här var nog utvecklande för min förståelse av hur lärare på gymnasiet använder ig-varningar.

Somliga säkert alldeles korrekt, för att meddela eleven att med det underlag som fn finns att tillgå pekar dessvärre betyget på IG.

Något sådant exempel fanns dock inte vid dagens samtal. Däremot andra. Så förvirrande att Pojken trodde alltihop var ett pinsamt misstag när jag återgav dem. Han kunde berätta det som jag hört fragment av förr men som inte kunde återge med sin knapphändiga information.

Från lärare som ryckt in sent på en kurs och inte hunnit ge mer än ett prov som eleven var frånvarande vid pga sjukdom. Ger IG-varning fast det finns flera väl godkända prov tidigare på kursen. Men varför orka titta bakåt?

Från lärare på kortare kurs som ger en enda uppgift för hela terminen. Inlämning av denna uppskjuten pga krock med projektarbetena. IG-varning. Trots att tillfälle till kunskapsredovisning inte funnits! Där måste hela gruppen blivit varnad, inklusive läraren själv. Det mest obegripliga exemplet.

Och så lärare som vill jävlas. Vet att han har underlag till både godkänt och väl godkänt. Men vill visa muskler. Av olika skäl. Klass och politik t ex. Hänvisar till en gammal ogjord uppgift som förmodligen inte skulle spelat någon roll om det inte varit för det andra. Klassen och politiken. Elev som påpekar att undervisningen i ideologiernas grundbegrepp bör vara saklig. Läraren  har försökt med falska anklagelser för frånvaro också. Osmidigt, där fanns inget att ta på. Men en IG-varning går bra, där räcker lärarens subjektiva uppfattning. han

Närå, det föreligger inte en blåögd mor som inte ser verkligheten. Det är den jag ser. Betygsvarningar som uttryck för förvirring inte minst över betygskriterier och kursplaner men också som som maktmedel mot obekväma elever. Inte mycket obekväma, bara lite osmidiga och lite opassande. Har en IG-varning kvar efter Äldsta också. I ett av hennes bästa ämnen. En klassvarning. Flickorna från ghettot skulle inte komma till stan i sina svarta huvtröjor och sticka upp. De skulle åtminstone klä sig i rosa och vara snälla. Annars kunde de hålla sig i förorten.

Observera att när jag skriver om klass så menar jag inte skolklass.

6 svar to “Sista samtalet”

  1. åsa Says:

    Åhhh…Annaa, exakt så som jag (och mina döttrar) har känt!
    Så konstigt egentligen, att de båda två har ”kommit upp sig” i tillvaron ändå….
    Ha dé!

  2. Annaa Mattsson Says:

    Åsa; ja vad ska man säga… det som finns anledning att oroa sig för är de svagpresterande eleverna, de som aldrig har en chans.

  3. Annaa Mattsson Says:

    Jag har här tagit bort en kommentar eftersom den inte berörde detta eller något annat inlägg i min blogg. Den var ett svar på en kommentar som jag gjort i en annan blogg och tagen ur sitt sammahang helt obegriplig.

    Har tidigare fått kommentaren att ”man väljer väl själv var man vill skriva sin kommentar”. Nej. Jo skriva, men inte få publicerad. Det är bloggägarens unika rätt att själv bestämma vad som publiceras.

    Jag förstår inte idén med att bara vilja ha medtyckande kommentarer i sin egen blogg, men det är ju förstås upp till var och en!

  4. Anna Says:

    Jag får ont i magen när jag läser sånt här. Och kan bara (en än gång) intyga att jag vet precis hur du menar, men från andra hållet. Jag gled genom skolan, ständigt förvånad över hur lärare glatt satte bra betyg på mig som presterade ganska medelmåttigt (utom i engelska och svenska. Jag var duktig i engelska och svenska!), förmodligen utifrån att min äldre bror var riktigt, riktigt duktig, min mamma lärare och jag hade ett sådant behagligt, icke ifrågasättande sätt.

    Det låter ironiskt, vilket gör det så mycket mer skrämmande att det är helt oironiskt skrivet. Det var så. Det är ju synd att den enda förändringen på 20 år verkar vara något som heter IG-varning och som dessutom används på ett rättsvidrigt sätt.

  5. Annaa Mattsson Says:

    Anna; En av dotters vänner har bekräftat att ungefär det du säger håller än. Hennes betyg steg minst ett snäpp när klassläraren vid ett utvecklingssamtal upptäckte att hon var av ”finare familj” än postadressen och outfiten avslöjade.

  6. Anna Says:

    Min mamma, född i början på 40-talet, har hela mitt liv med uppriktig ilska berättat om den fattiga flickan i hennes klass (riktigt fattig. Träskor-på-vintern-fattig) som kräktes i klassrummet och fick torka upp sitt eget kräks. Jag tror att den händelsen (och andra liknande) skapat en stor del av hennes eget patos för de små i samhället, de som har det svårt av ett eller flera skäl och som hon verkligen kämpar både i och utanför yrket för att hjälpa och stödja. Och ändå, ÄNDÅ får hon något lyriskt i rösten när hon talar om ”läkarbarnen”. Det är så skrämmande.

Kommentera

