På tredje dagen; leda

Idag har Mellan drabbats av samma åkomma som hennes syster fick svåra anfall av första jullovet från utomlandet. En komplicerad kombination av långleda och rastlöshet. Den inträffade ungefär samtidigt för henne också; på tredje dagen av vistelsen. Första dagen/kvällen är allt bara roligt. T o m modern. Andra dagen ligger världen liksom öppen med semlor och påskgodis och vänner som ska messas och ringas och återses. Tredje dagen är allt ”som vanligt”. Med den lilla haken att man som utflyttad inte längre har något som vanligt här hemma. Idag försvann t o m brodern ut på vift hela dagen.

Mellan satte lite ord på det. Som handlade om att man väntar sig att alla ska tycka det är så kul att man kommer. Det gör de också. En stund. Sen blir ju alla upptagna av sitt igen. Mer eller mindre.

-Jag längtar tills barnen blir så stora så de kan resa själva! sa en gammal kompis några år efter Englandsflytten. De var inte så stora de där barnen, när de sattes ensamma på flyget hem till mormor i Sverige.

I julas var det inga problem för någon av dem, dagarna innan jul var precis lagom att fylla ut med kompisar. Och sen flög bara tiden. Det gjorde den under Äldstas vecka här tidigare i år också. Schemat var fyllt av praktiskt fixande och umgänge.

Hade jag inte haft tvätten skulle jag föreslagit lite allmänt häng i stan, några butiker var i alla fall öppna.

Men jag hade som sagt tvätten. Lång dag blir kortare med omtvätt av kattkissade strumpor. Något sånt har hon aldrig gjort förut, kattmamman, men det var nog en protest mot den billiga sanden jag hällt i lådan. Den som inte suger upp lukt ordentligt.

Bytte gardiner gjorde vi i eftermiddags. Från de fina trycken till enkla panellängder från Jysk. Halvsunk. Men det blev ljusare. Ofrivilligt var det dock. Lillkatten, som inte är särskilt liten, hade av någon underlig anledning gymnastikövningar i gardinen häromdagen. Efter dryga 40 år var tyget tydligen för skört för att tåla sånt, förutom ett antal klohål rev han upp en lucka i ena kanten.

Det är tur de är så söta de små liven. Observera, jag avser här katterna.

2 svar to “På tredje dagen; leda”

  1. ullrika Says:

    fy skäms Annaa! inte köpa billig sand inte…

  2. Annaa Mattsson Says:

    Ullrika; precis! Jag vet ju vad de tyckte om den förra gången. Jag vet vad jag själv tyckte om klumparna som liksom sög sig fast i botten! Får helt enkelt skylla mig själv.

Kommentera

