Skammen inbränd i skinnet

Otroligt, fast jag är ute nära tre veckor innan och åker på udda tider vardagar så kostar en biljett tur och retur Stockholm-Göteborg (plus Varberg på hemresan, men en enkel Varberg-Göteborg kostar på tåget jag bokat 53 kronor) 1276 kronor! Visserligen av det 190 i ombokningsavgift – men ändå.

Det är alltså en konsekvens av snökaoset? Att tåg fortfarande är inställda så att de som blir kvar är dyrare för att det är mer ont om biljetter? Härlig prispolitik SJ, härlig! Absolut på sin plats med en granskning från KO eller vem det nu var som skulle titta efter var de billiga biljetterna tog vägen.

Till helgen blir det tidigt morgontåg till Malmö och sedan nattbuss hem, samma kväll. För man kan inte blåsa bort statliga bidrag på svindyra tågbiljetter. Det är inte värt 1 500 kronor att ta sig från Malmö. Jo det kan det säkert vara…

Flyga kan jag göra för under 500. Men det går inte. Straffet skulle vara värre än det avslitna håret, tjäran, hönsfjädrarna och lyktstolpen. Hår växer ut, fjädrar faller av, tjära nöts ned. I stolpen blir man inte hängande så länge att allvarliga skador uppstår, det är ju inte tal om korsfästelse. Men flyga inrikes från ett miljömöte, nä det skulle bli djupa smärtsamma och outplpånliga brännmärken i kinder och panna. Undrar vad det skulle stå? Någons initialer? Eller kanske bara ett stiliserat flygplan. Eller varför inte kort och gott CO2. Jäpp, det är nog bäst. För evigt inbränt i facet. En i ändan också, för säkerhets skull.

Åtta timmar på buss, värre har man varit med om. Hur många timmar som helst till Florens t ex. Fast det var innan jag kraschade svanskotan genom obekväm amning. Tänkte ta med mig en sån där uppblåsbar nackring. Den borde väl funka att sitta på.

3 svar to “Skammen inbränd i skinnet”

  1. h-lady Says:

    http://www.veolia.se…. billiga resor till o från Malmö…. Kanske värt att kolla in?

  2. Annaa Mattsson Says:

    h-lady; japp, tack, ja billigare, men inga resor som passade mina tider! Men bra att veta, väldigt billigt att åka nattåg som dock bara går från Lund. Jag har åkt sittåg från Göteborg till Stockholm en gång, det var billigt men rätt så obekvämt. Man satt på uppfällda sovbritsar utan armstöd emellan. Inte kul på mellanplatserna.

  3. Tricky Says:

    Ok jag fattar att flyg inte går ihop med miljömöte men….vad ska jag säga, livet blir ju dj-igt jobbigt helt enkelt.

    Vi har också miljöpolicy, dvs inga flyg om det går tåg med rimliga tider men för mig personligen är det helt överdj-igt att behöva åka x2000, jag är konstant illamående, så antingen vägrar jag Göteborg eller så flyger jag.
    Ibland måste man få vara praktisk också och inte alltid så fb pk.

Kommentera

