Den enes kött…

Så här går det till i mediavärlden. Om någon inte visste.

En god vän till mig skrev ett reportage om industriellt framställt kött i en fackförbundstidning:

http://www.malmedel.nu/text.php?textID=4031

Kanske inte ett scoop men en nyhet. Aftonbladet snappade upp den och en matskribent skrev ihop en krönika med referat ur artikeln och hänvisning til url vilken tidning uppgifterna var hämtade. Korrekt.

Några timmar senare är den hänvisningen glömd. Då har Aftonbladet intervjuat samma personer som i ursprungsartikeln. Nu är nyheten helt och hållet Aftonbladets. Ursprungsartikeln är för evigt glömd.

Det är så här det går till. Det är inget att beklaga sig över. Man får skylla sig själv som journalist om man inte håller sig i frontlinjen, dvs i nyhetsmedia.

Men jag irriterar mig lite extra över det här. En gång i tiden fick en känd journalist stora journalistpriset för sina avslöjanden inom livsmedelsbranschen. För uppslag , idéer och information som han i stor utsträckning hämtat ur samma tidning. Han berättade det aningslöst över en lunch, ”ni är en av mina bästa källor!” Han tackade oss inte, han citerade oss aldrig, vi skulle förstås vara glada över att han alls brydde sig om vår tidning.  Och inte brydde sig stora prisjuryn om vad en sketen LO-fackförbundstidning skrev eller inte skrev, fick stulet eller inte stulet.

Det var ok att han fick priset, han spred information till en bred allmänhet, skapade debatt. Men det kanske hade varit snyggt om mina kollegor fått sin del av glansen. (Så observera, det var inte jag, det var kollegorna som blev snuvade!).

11 svar to “Den enes kött…”

  1. kajakrille Says:

    japp!

  2. frktjatlund Says:

    De stora drakarna stjäl vilt. Från Råd & Rön och Vi Bilägare till exempel. För att inte tala om utländska tidningar. Ibland undrar man om de kör artiklarna i Google Translate och publicerar direkt.

  3. Gunnar Klasson Says:

    Det är inte bara de stora drakarna som stjäl vilt. Andra gör det också utan att berätta varifrån de fått nyheten.

  4. Bloggblad Says:

    Jag har hört det förr… från andra som blivit snuvade.
    Att jag själv fått namnet struket när jag skickat in referat och bilder om diverse saker av ringa betydelse är inte lika allvarligt eftersom jag inte är journalist.

  5. Bloggblad Says:

    Ett skitsätt är det, att sno. Men det tillägget kanske är överflödigt?

  6. Annaa Mattsson Says:

    Alla; man blir luttrad. Det hände mig första gången på Journalisthögskolan. En lärare föreslog oss att försöka sälja ett projektjobb till stora dagstidningen. Som tackade nej men sedan gjorde en egen artikel på samma tema.

    Idag har nonchalansen blivit ännu värre. Man försöker sälja ett reportage till t ex det trevliga kvinnomagasinet. Vars reportagechef inte ens svarar på förfrågan, nio av tio gör inte det. Men lagom tid senare kommer i stort sett samma reportage i magasinet, fast med annan skribent förstås.

    Mest illa ut råkade nog ändå en gammal kurskompis. Hon föreslog det fina magasinet en artikel utifrån sin doktorsavhandling. Magasinet var med på noterna en bra stund. Sedan blev det plötsligt stopp. Man hade valt ”en annan vinkel som passade en annan skribent bättre”. Den andre skribenten visade sig vara en ung nypublicerad manlig författare som knyckte material ur hennes avhandling utan att ens nämna den!

  7. Bloggblad Says:

    Man tar sig för pannan!

    I musiktillverkarbranshen (Musiks?) finns det också risker att bli härmad – men jag tror inte att de är så stora som här. Lättare att bevisa att man skrivit en sång än en artikel, tror jag. Dessutom kan man vinkla om artikeln lättare. Hoppas jag. Ibland kan jag få inspiration till nya sångtexter genom att lyssna på andra låtar, men då blir det inte samma – utan tanken går iväg åt ett annat håll utifrån en idé.

  8. Bloggblad Says:

    Men viss kan man sno:
    Cornelis V står som tonsättare till ”Brev från en bombad by” och den är not för not exakt lik en norsk gammal folkvisa som jag sjöng på en kurs. Jag har jämfört och inget skiljer.
    Lundell har snott ”hör hur västanvinden susar”, bara gjort om rytmen och kallar den för sin.

  9. Annaa Mattsson Says:

    Bloggblad; i musikbranschen finns det nog en hel del! Shane McGowan anses t ex ligga bakom Dirty old Town, en klassiker i den engelska moderna visskatten, som han och Pogues gjort en av åtskilliga coverversioner av. Han är vid liv och borde se till att inte fler plattor med fel upphovsman ges ut. Gissar att han t o m tjänar pengar på en lättkontrollerad felaktighet.

  10. Evis Says:

    Många av Evert Taubes melodier tog han rakt av från Latinamerika och skrev nya texter till.

  11. ullrika Says:

    folk stjäl. det är för jäkligt. värre är att jag inte orkar bry mig. tyvärr.

Kommentera

