Orka bry sig om facket

Okunnigheten breder ut sig på tidningsredaktionerna. Mer och mer, ju äldre jag blir…

En typisk nyhetsjournalistkunskap är att de gamla LO-fackförbunden  kallas för Pappers, Livs, Kommunal, Transport etc. Man kan sånt om man sitter på en svensk tidningsredaktion och bevakar svensk arbetsmarknad. Man vet att om man säger t ex Livs så menar man Svenska Livsmedelsarbetareförbundet, inte en arbetsgivarorganisation som har med livsmedel att göra.

Därför slår det mig först med häpnad och sedan gör mig sedan beklämd när jag ser rubriken i dagens aftonbladet.se:

Skogs förbereder lockout!

Vad? Ett fackförbund som lockoutar? Hur ska det gå till? Dessutom finns det inget fackförbund som heter Skogs längre.

Men det var förstås inte så rubriksättaren menade. Han eller hon, skit samma vilket, menade Skogsindustrierna, dvs arbetsgivarorganisationen. Skit samma, tänkte han/hon väl, säger man Pappers om facket så kan man väl säga Skogs om arbetsgivarna. Orka bry sig!

Jag bryr mig. Som alltid om dumhet och slapp okunnighet.

5 svar to “Orka bry sig om facket”

  1. Rutan Says:

    Jag slås ofta av hur stor historielösheten verkar vara. Att man inte skäms över bristande kunskaper, och då menar jag allmänbildning. Inte var det så när jag var i 25-årsåldern? Väl?

  2. Annaa Mattsson Says:

    Rutan; jag jobbade på lokaltidningsredaktion då. Man var så in i helvete rädd att göra fel! Kollade, frågade och dubbelkollade igen. Dessutom verkr det som om man kom inbärande med en allmänbildning som inte är just allmän idag.

  3. -loa Says:

    Tror inte ens allmänbildningen är vare sig allmän, bildande eller bärande bland de flesta av dagens journalister.
    Ofta knottrar det sig på ryggen när jag hör språkbruket i radio/teve och får t o m finna mig i sär skrivningar i tidigare aktade dagstidningar.
    Var det inte bättre förr?

  4. Lae i Nordtorp. Says:

    Även om jag skulle vilja vara först med påståendena så måste jag säga att både du och Loa har rätt. Men han Körberg är bra ändå. Jag fick hans autograf på en drinklista i Hotel Carltons bar runt 1975-80 men den är borta. Men jag tror min kompis har sin kvar. I övrigt stör jag mig mest på fraseringen hos en av Väst-Nytts programledare. Men det får väl ni aldrig se som är utanför sändningsområdet.

  5. Annaa Mattsson Says:

    -loa; på redaktionerna ”förr” var det en ganska stor åldersblandning. På Bohusläningen gick Axel Liljegren ända fram till pensioneringen och slog vakt om det goda språket och kunskapen. Till exempel. Jag tror åldern på t ex kvällstidningarnas webbredaktioner är homogent låg. Det finns få mer erfarna att fråga, fler att lära sig av. Generellt verkar allmänbildningen ha blivit lägre, det är inte bara jag som påstår det. Har hört många klagomål från mina barn över den låga bildningsnivån hos jämnåriga.

    Lae; vi slipper just den kassa fraseringen, men det finns andra!

Kommentera

