Aldrig mer Samboronbon?!

Mina för tillfället två hemmavarande barn var helt överens;

”Mamma, du är mycket bättre!”

Tack jag vet.

Alla mina gamla vänner vet också. De som har varit med ända sedan 60-talet särskilt. Vet hur jag finslipat nyanserna samtidigt som jag tagit ut svängarna. Dragit ut på de långa tonerna. Höjt mig till de höga, sänkt mig till de riktigt låga. Lagt in rörelsemoment, ett efter ett. Nån gång krävdes det visst en hel veranda.

Jag kan säga så här, att för alla utom er, ni som varit med ett tag, är jag från och med ikväll en död person. En simpel efterapare. Skit samma om apare efter ett sämre original.

ALLA som hör mig för första gången, och några som gör det för andra men var för berusade första gången, kommer bara att stöna och säga;

”Hon härmar Petra Mede!”

Och vad har jag att anföra? Det är hon som är ung, nåja yngre, har drygast flin, och har pussat Tommy Körberg, om än med milt våld.

Tack mina vänner för att ni finns! Tack mina barn! Jag är glad en kväll som denna att jag har er! Ni som kan intyga att jag sjungit Fritjof och Carmencita i flera decennier innan Petra Mede var påtänkt för Så ska det låta! Jag kommer att sjunga för er, bara för er i fortsättningen. Men jag kommer att döda er om ni så mycket som mumlar något om Mede. Och ni vet vad ni riskerar; att aldrig mer få höra ett endaste parrarampamparrampampam. Aldrig! Inte ens på er begravning.

För övrigt kan jag säga att jag om det var Petra Mede, själva personen Petra Mede, som uppträdde i Så ska det låta ikväll så föredrar jag rollen Petra Mede. Den sjunger i alla fall inte.

Vi försökte precisera kritiken Pojken och jag. Det har något med självdistansen att göra. Ska man sjunga illa ska man göra det med självdistans. Inte med självgodhet.

Och sen tänkte vi så här, att Pernilla Wahlgren, hon tramsar inte om vem hon är och inte är. Hon är Pernilla Wahlgren, vem nu det är. Och jag bedyrade, att om jag skulle välja en kväll med en av de två, så är valet superenkelt. Tommy Körberg går för resten fetbort. Man skulle bara behöva kompensera hur snygg man inte är med hur spirituell och rolig man inte heller är och det skulle bli aptrist. Vi sågs för resten en gång för länge sedan på El Torro i Uddevalla. Fast det var inte mig han raggade på, surprise.

10 svar to “Aldrig mer Samboronbon?!”

  1. Simone Says:

    HAHA, sedan hämtade han ändå sin nuvarande fru från Uddevalla 🙂 Tommy alltså. Såg inte å ska det låta igår, var på musikal men hade tänkt hoppa ändå för jag klarar inte Pernilla, nu undrar jag om jag klarat henne bättre….

  2. Evis Says:

    Jag vet minsann vem det är som sjungit Fritjof och Carmencita i decennier! 🙂

  3. Bloggblad Says:

    Jag tittade på i reklampauserna för Talang (som är mycket roligare). Liksom Simone här ovanför, klarar jag inte större doser av PW… orkar bara inte med det hurtflåsiga äppelkindande.

    Petra Medes sång fick mig att rodna… Tur att jag reklamen snart var slut i fyran, där var en norsk tenor på slutet som fick mig tårögd – han är redan nu min idol och jag kommer att köpa alla skivor! Vilken kille! T.o.m. Bert fällde en tår!

  4. Rutan Says:

    Den enda sång jag kan perfekt utantill är just Fritjof och Carmencita! När folk blivit imponerade och tror att nu kan hon inte mer, så klämmer jag i rejäljt vidare med ”NEJ Fritjof ni förstår musik…”. Få se om jag kollar reprisen men vet inte om jag klarar just det självgoda flinet.

  5. frktjatlund Says:

    Själv kör jag helst Balladen om Gustav Blom. Där kommer min förmåga att kunna textmassor utantill till sin rätt.
    Med gamla Highland Rover, en båt från Aberdeen … nej hellre snälla svarta barn än vita i Sing Sing.
    Och jag pallar varken PW eller PM. Så Så ska det låta hoppade jag.

  6. Evamaria Says:

    Dotter Signe och jag sa också direkt: Annaa gör den så hemskt mycket bättre, med en helt annan känsla och inlevelse.
    Men jag förstår vad du menar, det här gick ju ut i alla stugor och det har ju inte du gjort, även om vi är många som hört dig genom åren. Å andra sidan borde du ju ge fler en chans att höra hur den kan göras.
    F. ö. håller jag med om vad du skrev om PM: ”Ska man sjunga illa ska man göra det med självdistans. Inte med självgodhet.”

  7. Tricky Says:

    Det är med stor sorg jag måste konstatera att det var första gången någonsin som jag bytte kanal under ”Så ska det låta”, det var för pinsamt dåliga sånginsatser och den enda jag gillade att lyssna på var Pernilla. Tommy kan ju sjunga men…så pompös så jag storknar.

  8. Annaa Mattsson Says:

    Alla; ja vad finns det att tillägga, utom att säga till er som inte såg programmet och som säger att ni inte pallar Pernilla W; det gör egentligen inte jag heller, men här framstod hon som en kvinna med både självdistans, humor och röst!

  9. ullrika Says:

    haha! du gillar inte Petra Mede va?
    ;D

  10. Annaa Mattsson Says:

    Ullrika; för att uttrycka mig mycket kort; nej.

Kommentera

