Allt flyg är inte nödvändigt

Jo naturligtvis, jag fattar. Jag fattar att det är skillnad på en planerad långsam resa med tåg och buss och en som man tvingas till, efter dagar av väntan, när man bara skulle göra en snabb studieresa med jobbet eller ta en kortsemester.

Och jag tillhör som framgått inte den delen av miljörörelse som jublar och flabbar. Människor är inte idioter för att de flyger. De ska inte alls skylla sig själva. Möjligtvis är det själva mänskligheten som ska skylla sig själv lite. Men knappast den enskilde individen som sitter fast långt hemifrån.

Jag fattar att det är jobbigt när jobb blir liggande. Särskilt om det är sånt som drabbar andra. Månadens löneutbetalningar t ex. Och jag fattar att det är jäkligt trist att ha fastnat med tom semesterkassa.  Åtminstone förr reste jag ofta med väldigt tom plånbok hem. Det fanns liksom inget över till några extra paraplydrinkar. Eller pints var det väl snarare frågan om för mig.

Det jag, och andra som bloggat och facebookat i ämnet, är ute efter är proportionerna! När det upphöjs till tragedi att behöva åka buss genom Europa. Utan att ha lidit någon annan nöd än att just åka buss och ha förlorat några arbetsdagar. När de deltagande kommentarerna på fb liknar kondoleanser eller tröst vid svår sjukdom.

Men de stackars ensamåkande barnen då, säger någon, dem är det ju synd om. Men alltså, hallå igen, vilken släkting eller anförvant lämnar ett barn ensamt på en flygplats vind för våg? Visar det sig att inget flyg går så tar man väl hem barnet till sig igen.

En liten tankeställare kanske det hela väcker också. T ex om hur rimligt det är att sätta en hel arbetsplats på ett flyg till sydeuropa för att sitta i ett konferensrum och diskutera interna jobbfrågor och sen fara hem igen. Visserligen förstås ha fått en liten nypa annan kultur på köpet, men förmodligen väldigt lite.

Allt flyg är inte nödvändigt, och jag tror faktiskt att just konferensflygandet är något av det minst nödvändiga. Konferera kan man göra hemma och det där enda eventuella studiebesöket är sällan så lärorikt att det t ex väger upp miljökonsekvenserna med flyget.

Kommentera

