Alla har ett ansvar

Nu ska jag säga vad jag tycker efter att ha vistats några timmar med svenskar i verkligheten:

För det första tycker jag det är oerhört märkligt att anse att flygbolagen skulle vara ersättningsskyldiga för mat och logi, dag ut och dag in, vid krångel som uppstått pga vulkanutbrottet. Snarare; grattis, ni som har lyckats! Flygberoendet är faktiskt inte flygbolagens fel. Ingen kan fråntas ansvar.

För det andra tycker jag det är riktigt obehagligt med gnället. Gnäll typ; ”usch det var obehagligt att sitta så nära en okänd person på en (bekväm) turistbuss genom hela Tyskland”.

Jag har också fått höra hur människor har slagits för att få plats på bästa platsen första bussen. JAG måste hem! Samma obehagliga rapporter som hördes i kulisserna efter tsunamin. Friska svenska män som trampade ned skadade barn för att komma först. Sånt som aldrig riktigt nådde fram i mediabruset.

Jag begriper inte heller mångas handlingsförlamning. Jag fattar de som var långt borta, hänvisade enbart till långa flygresor, jag fattar de som var en stor grupp. Men en handfull välavlönade svenskar i en brittisk stad som väntar i nära en vecka på att antingen flygbolaget eller svenska staten ska ”göra något”. I stället för att snabbt söka egna alternativa vägar hem. Det begriper jag inte. Däremot fattar jag dem som brutit sig loss från handlingsförlamade grupper och sagt ”nu sticker jag ensam” och varit hemma på ett dygn för några tusenlappar. Medan de andra suttit kvar och hulkat.

Frågan om ersättningar borde vara en sak mellan resenär och försäkringsbolag. Men också en privat angelägenhet. Ger man sig av på en resa tar man en risk. Även ekonomiskt. Man har gjort ett personligt val som man måste kunna stå för själv, åtminstone till en del.

Ibland har jag trott att massturismen har gjort att även människor som egentligen inte är mentalt rustade för att ta ansvar för sitt resande har givit sig ut i världen. Nu fattar jag att det inte gör någon skillnad. Ytterst resvana individer har den senaste veckan satt sig på rumpan och skrikit på hjälp.

Några som kanske ska tänka efter en extra gång framöver är kanske också de som tar ut spädbarn på långa flygresor enbart för semester. Ingen behöver uppleva Thailand under sina första levnadsmånader. Det är ingen självklar mänsklig rättighet, hur underligt det än kan låta.

10 svar to “Alla har ett ansvar”

  1. rolf ohlson Says:

    Svensken är ju van vid att bli omhändertagen när det krisar…men det ligger mycket i vad du säger.
    Föräldrar med spädbarn på charterresa har jag aldrig förstått mig på. Hur tänker dom?

  2. Simone Says:

    Maken och jag sa igår, snart kommer de skrikas att regeringen måste göra något… Det som fick mig att surna till var en intervju där en man sa, att – hem i buss, nä aldrig det tar ju tre dagar!
    Då har man väl inte så bråttom tänker jag…

  3. Bloggblad Says:

    Jag har hört på tv (känner ingen som prövat) att det är skönt att komma bort och koppla av med spädisen… Jag fattar inte att de orkar – inte ha alla grejer man kan behöva etc.

    Men nog har det varit lite mindre allmänt gnäll nu mot när snön vräkte ner och tågen stod stilla? Då verkade alla vilja ha tillbaka de gamla 40-talstågen som klarade allt… (fast jag gnällde lite då också över att snöfall liksom är nytt varje gång det händer)

    Är vi vana vid att kunna skylla på nåt? Vi skyller på skolan om barn är ofostrade och/eller inte kan läsa. Vi skyller på sjukvården om nån blir sjuk och dör och på åldringsvården om gamlingar slutar äta och svälter ihjäl… Nåja, nu tog jag i, men det är klart att det är flygbolagens fel om de har så dåliga flygplan att de inte klarar lite vulkanaska…

    Det går lätt att sitta här och ironisera eftersom jag är så flygrädd att jag håller mig inom bilavstånd….

  4. Annaa Mattsson Says:

    Spädisar på långresor är och förblir en gåta.

    En god vän berättade idag om hemska umbäranden på buss genom Tyskland, ”vi satt packade som sillar!” Det visade sig vara en högst ordinär modern turistbuss hon färdats med.

    En del pendlare fick allt stå ut med en del i vintras. Men det beror faktiskt delvis på att vi har fått mer och mer av långpendlande som bygger på snabba tåg. Om dessa ersätts med vanliga tåg eller bussar blir restiden orimligt lång.

  5. Evis Says:

    Jag måste erkänna tt jag ryser inför tanken på tre dagaras bussresa utan att få sträcka på benen, jag får ju ont av att sitta stilla några timmar (och har en dotter som hinner bli åksjuk och kräkas på vägen till Kortedala). Men måste man så måste man och det är ju löjligt att tala om omänskligt – har de sett hur människor på flykt reser?

  6. frktjatlund Says:

    Nej, det är inte klokt vilka krav folk har. Och vad lite en del tål.

    Jag betalade 15.000 för att skumpa runt 18 dagar och drygt 4.700 km i en lastbil ombyggd till buss. Som en packad sill. Bara för att få se lite djur och natur. Det var värt både pengarna och besväret. Även om jag fortfarande lider av sviterna. Svanskotan morrar om jag sitter still för länge.

  7. Annaa Mattsson Says:

    Evis; men naturligtvis har ingen åkt buss i tre dagar utan att få sträcka på benen! Den jag pratade med senast hade åkt ca 20 timmar uppdelat på femtimmarspass. Inga åksjuka barn var med i bussen heller. Men självklart är det inte kul att åka buss när man tänkt sig vara hemma på några timmar.

    Tjatis; he he, jag valde 8 timmar nattåkning från Malmö häromveckan…

  8. Anna Says:

    Ryktet säger att de senaste årens stora skärpningar i EG-reglerna mot luftfarten beror på att förra transportkommissionären råkade ut för förseningar och överbokningar och utifrån den personliga upplevelsen bestämde att sånt där kan inte få förekomma ostraffat (vilket det förstås inte var då heller). Själv är jag mest oroad över ett ganska nytt rättsfall som säger att även en försening som beror på fel på planet i vissa fall kan ligga inom bolagets kontroll och passagerarna skall ersättas. Det kommer att finnas bolag som lyckas pressa sina piloter att ta en del chanser där, det är jag -tyvärr- rätt säker på.

    I vulkanens skugga blir det tydligt att flyget lyder under väldigt mycket strängare regler än något annat transportmedel, regler som dessutom, precis som du säger, ger fullständigt absurda konsekvenser i såna här situationer. Blir ju bisarrt att staten sedan ska gå in med paket, även om det inte handlar om något annat än uppskjuten beskattning om jag förstår saken rätt. Nedsatta flygavgifter har ju bolagen ingen nytta av om de inte kan flyga…

  9. ullisar Says:

    nu kommer ett lagförslag (hejja tycker jag) som föreslår att jupp, svenska staten plockar – under vissa förutsättninger – hem dig vid en krissituation, men det kommer en räkning efteråt. för mig är det självklart. tydligen inte för alla.

    spädbarn på resa är ett annat kapitel. jag blir dock lite nyfiken, vad är det folk retar sig på? förutom det uppenbara : en bölande liten stackars människa på ett tiotimmarsflyg?

  10. Annaa Mattsson Says:

    Ullisar; jag tycker det är så svårt att förstås hela idén med att frivilligt släpa med sig ett spädbarn runt halva jorden, både resan och att t ex vistas i mycket hög värme och starkt solsken. Det retar jag mig på, påståenden att detta skulle vara bra för en liten bäbis. ”Vi tyckte det var så viktigt att han skulle få uppleva sin första jul i Thailand!” Sådan infantilitet retar jag mig faktiskt på.

    Små barn ”upplever” inte. Jag insåg själv att mina barn dessutom glömde bort sina första resor ganska snabbt, de bör ha några år på nacken för att samla på sig minnen.

    Sen gör naturligtvis var och en som den själv vill. Men man ska icke glömma att det är man själv som bär ansvaret för sina barn och att varje resa är ett risktagande. Hulkandet i media över att behöva sitta på en långfärdsbuss med sina spädbarn ger jag inte mycket för.

Kommentera

