Går den här till Majorna?

Skriver bara några rader för att även de läsare som inte är på facebook ska veta var jag är. Jag är alltså i Göteborg. Åkte ned i går och gick på fest hos E&R i deras fantastiska nya jättelägenhet.

Idag har jag i stort sett lyckats flytta mig från en del av stan till en annan. Varje gång jag är här, även den gången jag stannade i 16 år, så jävlas kollektivtrafiken med mig. Idag steg jag t ex intet ont anande på 3:ans spårvagn vid Kungsportsplatsen för att åka till Mariaplan. Och befann mig efter en stund i väldigt bekanta omgivningar, nämligen på Linnégatan. Där ska inte alls trean hållas. Så jag klev av vid nästa hållplats och gick tillbaka till Järntorget. Där fattade jag. Att alla vagnar västerut just denna helg går via Marklandsgatan. Men hur skulle jag veta det? Ingen skylt där jag klev på, inget rop efter Järntorget typ ”hej alla glada människor nu svänger vi vänster i stället för att åka rakt fram, men lugn, bara lugn, vi kommer sen att åka mot Kungsladugård, så sitt bara kvar.” Näpp. Inte ett ljud. Det är en vana spårvagnsförarna i Göteborg har. Det är bara stockholmare som tror att det är käcka och trevliga, för stockholmare vill att de ska vara så.

På Järntorget stod en massa göteborgare och såg lika förvirrade ut som jag. Men på en stor karta kunde man läsa om spårarbete och ändrade färdvägar. Jag bestämde mig för att ta elvan. Det funkade.  Men jag vet inte hur det gick för henne som kom efter mig och frågade föraren  ”Kör du till Majorna?”

Han svarade kort nej. Utan att berätta vart han skulle köra. Utan att fråga vart hon skulle. Det kanske i själva verket var rätt vagn. Naturligtvis föreslog han inte heller vilken vagn hon skulle ta i stället.  Hon klev av. Jag hörde henne säga ”Nej inte den här heller!”

Ett utmärkt exempel på inställningen hos spårvagnsförare i Göteborg.

Så här är det varje gång. Men det är ungefär som att föda barn, man glömmer mellan gångerna hur illa det egentligen är.

10 svar to “Går den här till Majorna?”

  1. Ullah Says:

    Är det så hemskt? Jag åker spårvagn så sällan. Men alla kan ju inte vara goa gôbbar.

  2. Bloggblad Says:

    Det kanske ingår i den kända göteborgshumorn?

  3. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; idag var det särskilt förvirrat. Eller nåt.

    Bloggblad; tveksamt!

  4. cruella Says:

    Men så är det tydligen inte så många som åker kollektivt i Gbg heller, om man jämför med Stockholm.

    Den gåtan kan någon få reda ut åt mig faktiskt. För samtidigt är ju göteborgarna så inibängen stolta över sin spårtrafik, ”vagnen”.

    Tycker sossarna därnere också att frihet är bil?

  5. Annaa Mattsson Says:

    Cruella; det finns en kategori göteborgare, den som alltid försvarar sina spårvagnar och inte ens verkar märka när det är småkaos som igår utan snällt står och väntar, och så finns det den som visserligen försvarar sina spårvagnar men aldrig åker eftersom de inte litar på dem. De ständiga ändringarna av linjer och färdvägar måste ju vara ett problem. Som sagt, jag bodde här i 16 år och var med om flera förändringar under den tiden men sedan jag flyttade härifrån för 7 år sedan har det varit ännu mer. Det inger liksom inte trygghet.

    Ja, i Göteborg finns mer av det där med bilen och friheten. Det är ju helt enkelt en mindre stad.

    Men hur är det egentligen i Stockholm? Där har du två kategorier kollektivtrafikresenärer; förortsbor som inte har råd med två bilar eller någon bil alls eller som helt enkelt har kommit på att det går snabbare med kollektivtrafik till just deras jobb och så har du de medvetna innerstadsborna som ju också har de bästa möjligheterna att åka kollektivt. Men så fort du kommer till en välbärgad villaförort så har du hela konceptet med två bilar till jobbet, barnen som skjutsas till skolan tre kvarter bort osv. Det är lätt att se vilka innerstadsbor som är inflyttade från villaliv, de fortsätter köra och skjutsa och förutsätter att alla andra göra likadant.

  6. cruella Says:

    Mönstren ger jag mig inte på att analysera, fast jag känner igen det du skriver; däremot finns ju statistik att tillgå som talar om kollektivåkande, hur mycket som sker kollektivt etc. Och mönstren med villa och fattiga förortsbor etc finns väl även i Göteborg.

    Så faktum kvarstår: Är det tunnelbanan och pendeltågen som gör’et för oss?

  7. Ullah Says:

    Spårvagnarna är ju ganska långsamma, det kan inte förnekas.

  8. frktjatlund Says:

    Kollektivtrafiken i Stockholm är till största delen inriktad på förflyttning till och från arbetet. Då finns det direktbussar från alla möjliga håll. Men om man man ska åka andra tider, åt motsatt håll eller på tvären så kan det ta rejält med tid.

  9. Går den här till La Guardia? « Says:

    […] (Inspired by Annaa) […]

  10. Annaa Mattsson Says:

    Cruella; absolut finns mönstren i Göteborg, men det finns också mer av mentaliteten ”ta bilen till allt”. Ja, det är tuben och pendeln och tvärbanan som gör det i Stockholm.

    Ullah; jag tycker jag tänker på det mer sen jag flyttade därifrån.

    Tjatis; jag minns omöjligheterna i de norra kranskommunerna när jag jobbade i Täby och hade ärenden till intilliggande kommuner. Men det är rätt stönigt att korsa sig fram i södra storstockholm också.

Kommentera

