Sista mössan det är

Jo det är sant, det är lite segt med bloggandet nu. Lite varstans. Men det tittar in en och annan. På wordpress finns ju den lilla finessen att man kan se varifrån läsare hittat till ens blogg. T ex från en annan blogg. För det mesta begriper man hur det har gått till. Men ibland är det obegripligt. Hur har någon hittat hit från Fazer, t ex? Jag tror jag gjorde ett reportage från en dåvarande Fazerfabrik 1985, typ. Då hade jag naturligtvis ingen dator, än mindre en blogg.

Så gick en kvart till av mitt liv letandes runt bland Fazers alla länkar. Tips mottages tacksamt om hur någon hittat mig där.

För att tala om något helt annat så är det mösspåtagning i morgon. Eller är det bara i Stockholm man har denna oortodoxa sed att årets studenter tar på sig mössan på Valborg? Förr var det ju själva studentdagen som gällde för dylikt. Bara gamla studenter tog på mössan på Valborg. Vem gör det nu för tiden? Vem har kvar sin mössa? Inte jag i alla fall.

Undrar om riktigt fina flickor skaffar sig en omgång kläder för själva påtagningen också?

Bilden nedan från påtagning förra året. Kolla grönskan! Så ser det inte ut i Nacka imorgon!

Jag  åkte  in och hämtade Mellans mössa innan själva festandet vidtog. Tyckte det var synd om den skulle komma bort eller få leriga conversemärken över en månad innan själva studentdagen. Äldsta tror jag låste in sin i skolskåpet efter själva proceduren. Tänkte på samma sak. Eller så tyckte hon väl bara den var obekväm på huvudet. Vet inte hur det blir med Pojkens. Dels har han inte fyllt 18 och kan inte gå med till sunkställena på söder och dricka öl. Dels är det nog inte så mycket party med hans kompisar att de hänger i Tanto heller. Så han kanske åker hem med mössan själv.

——–

Fick just veta att det finns skolor i Stockholm som inte har mösspåtagning på skolan utan går till en offentlig plats på stan ”för att återknyta till en gammal fin tradition”. Borgerlighetens tradition alltså. Jag som tyckte det var så trevligt att skolorna faktiskt hittat en egen sed med Valborg och mösspåtagning som starten för firandet av årets studenter.

Undrar om det är till Karl XII i Kungsträdgården de går?

9 svar to “Sista mössan det är”

  1. Evis Says:

    Även i i Göteborg samlas borgerligheten för mösspåtagning i Trädgårdsföreningen på Valborgsmässoafton. Själv siktar jag istället på vin, sång och eventuellt bad i bäck i Trollhättan.

  2. Ullah Says:

    Undrar om blivande ”studenter” tar på sig mössorna i morgon här också? Jag har ingen aning, tror inte jag har varit med i Trädgårdsföreningen sedan 1965.

  3. Annaa Mattsson Says:

    Evis; Men man kan ju inte beskylla alla som går ut gymnasiet för att vara borgerlighet! Pojken skulle inte bli glad över att höra det. Här är det ju alltså mösspåtagning vid varje skola för sig, inte något gemensamt på stan.

    Ullah; aldrig varit där, tyckte det var lite udda när en tjej i min yrkesskoleklass gick iväg till mösspåtagning det enda år jag gick i skola i Göteborg.

  4. Bloggblad Says:

    Jag minns när jag var barn och bodde i Uppsala, hur studenterna sprang nerför en backe (minns inte vad den heter) Jag var grymt impad!

    Trots alla mina studier har jag inte tagit studenten (gick upp som privatist) och det är nåt jag hade velat göra. Jag kompenserade det med några betyg på universitetet, och festade runt hos kompisar, men JAG HAR INGEN VIT MÖSSA!!!!

    Jag har också märkt att aktiviteten på bloggandet har avtagit, men egentligen är det ju skönt att folk har ett liv vid sidan om datorn…

  5. Annaa Mattsson Says:

    Bloggblad; jag tror faktiskt många är upptagna av facebook i stället. Man läser och skriver inte lika mycket där, men det tar tid att leta runt också! Så det är tveksamt hur mycket kortare tiden vid datorn blir.

    Det blev snudd på ingen mössa här heller eftersom jag hoppade av gymnasiet efter tvåan, fast besluten att hitta en yrkesväg ändå. Återvände dock efter ett år på yrkesskola, men kan inte säga att jag bar den där mössan med någon större stolthet. Det var ju fortfarande i början av det nya gymnasiet då firandet var lite valhänt. Minns att jag blev väldigt paff när jag kom in i klassrummet och fick se att alla flickor utom min kompis och jag hade vita kläder. Det hade jag ingen aning om. Visar ju också på min inställing till saker och ting, att jag inte deltog i några som helst tjejsamtal om sånt…

  6. Evis Says:

    Annaa: Det är inte gymansisterna i allmänhet som samlas i Trädgårdsföreningen. De nya studenterna tar på sig på sin skola, de som samlas för att fira i Trädgårdsföreningen är folk som tagit studenten förr och där är det rätt mycket borgerligheten – vem fan plockar annars fram en 25 år gammal studentmössa och lyssnar på tal innan man tar på den?

  7. Annaa Mattsson Says:

    Evis; nä, det är klart! Jag ville bara förtydliga att det inte var nån sån där traditionell sed på stan han skulle delta i, utan just skolpåtagningen. Han tog sin mössa i lådan den kom i och gick iväg. Jag sa; ska du inte lägga den i en tygkasse eller något? Och han svarade; varför det? För att det är lättare att bära en kasse. Är det? Lådan är lätt och behändig, jag lägger den i mitt skåp, när det blir dags för påtagningnen går jag och tar mössan ur lådan, sedan går jag och lägger tillbaka den i lådan, i skåpet igen.

    Det låter rationellt, fick jag erkänna. Det är bara det att hade han varit sin pappa upp i dagen så skulle han ha ställt ifrån sig lådan redan på en bänk på perrongen, om det funnits någon. Om inte förr så på platsen intill på tuben. Hade det funnits en bagagehylla hade han ställt ifrån sig den på den. Osv. Hans pappa skulle helt enkelt aldrig ha klarat att bära en liten låda med sig på 40 minuter resa i kollektivtrafiken utan att bli av med den. En kasse skulle han däremot klarat något bättre, särskilt om det var en som han kunde slängt upp på axeln. Datorväskan förlorade han ju t ex inte.

  8. Evis Says:

    Jag ser nu hans far framför mig, med låda. Undrar om Pojken också kan ha sina student-skor på sin femtioårsdag.

  9. Annaa Mattsson Says:

    Evis; jag ser honom framförallt utan låda, efteråt så att säga. Med det speciella ”åh fan”-uttrycket.

    Hm, det kan han säkert, om han inte slitit ut dem förstås. Fast oj, han har inte provat dem, de är fyra år gamla! Tänk om han trots allt vuxit. Då blir det ilfärd till billighetsinrättning!

Kommentera

