SJ har redan infört barnförbud

Nu skriks det efter barnförbud överallt. Framförallt är det unga barnlösa tjejer och killar och medelålders kvinnor som verkar vilja ha lugn och ro var de än befinner sig offentligheten.

Joanna gjorde mig uppmärksam på något jag som myndigbarnsförälder inte har upptäckt;

SJ har redan infört förbudet! I förstaklassvagnarna är icke barn välkomna.

Nu ropar vän av ordning, att det är väl självklart! Man vill väl inte sitta omgiven av barnskrik när man jobbar!

Och jag svarar nej.

SJ:s tåg är inte arbetsplatser för andra än just dem som är anställda där. För övriga är de transportmedel.

Den som kräver tystnad kan boka plats i tysta avdelningar. På den tiden jag pendlade mellan Göteborg och Stockholm och även färdades andra sträckor regelbundet var dessa avdelningar ofta väldigt glest besatta. Anledning? De arbetande passagerarna ville möjligtvis ha tyst omkring sig men de ville ha möjlighet att prata högt och obehindrat i sina mobiltelefoner. En gång blev jag och en kollega tystade på av en herre som ansåg att vi störde hans mobilsamtal. Som hördes över hela vagnen!

Jag lovar, under alla år jag åkte i första klass-vagn stördes jag inte en enda gång av varken skrikande spädbarn eller springande småbarn, trots att de förekom, om än mycket glest. Däremot stördes jag in i helvete av telefonpratande vuxna. Särskilt de första mobilåren, när alla pratade extra högt för att det skulle höras ända hem. Särskilt de tidiga morgontågen, när jag ville sova för att vara pigg på mötet, men halva vagnen prick åtta så att säga öppnade sina kontor, många låtsades t o m vara på jobbet.

Även skolbarn upp till 15 år är ovälkomna i förstaklassvagnarna. De stör väl när de vänder blad i sina böcker eller spelar spel på sina mobiler, typ.

Nu menar vän av ordning, t ex SJ själva, att detta är inte sant. Och det kan man väl säga, att nej, det är det förmodligen inte. Förmodligen kan jag beställa en vuxenbiljett åt en 12-åring utan att det står en SJ-polis i dörren och stoppar henne. Det som SJ har stoppat är möjligheterna för barn upp till 15 år att medfölja vuxen på barnbiljett i första klass. (Men jag vet faktiskt inte hur det är med bäbisarna, där står det kanske poliser även om de har vuxenbiljett.)

Futtigt! Är det enda ord jag har för det. Det kan inte ha varit något problem med något medföljande barn då och då.

Det kanske var lite lyxigt att låta barn åka gratis i första klass, särskilt på den tiden det ingick en liten måltid på alla x2000-tåg (jag minns den ljuva tiden, Pojken också!). Å andra sidan var de så försvinnande få. Men man kunde väl åtminstone erbjuda barnrabatter! Jag har kollat på lite olika europeiska tågsajter och hittat just detta, rabatter i alla kategorier.

För resten har jag upptäckt en lustig sak till med SJ. Ivrig reklam har gjorts för de billiga sommarbiljetterna. Kollade samma timma de släpptes. För en resa till Uddevalla från Stockholm innebär sommarbiljetterna att billigaste priset steg från 95 kronor till 150 kronor!

7 svar to “SJ har redan infört barnförbud”

  1. Bloggblad Says:

    Enstaka barn och ungdomar har jag aldrig störts av. Däremot av telefonpratare!!! Därför brukar jag beställa tyst vagn om det går.

    Jag minns en helvetesresa från Umeå – först buss till Sundsvall med ett helt handbollslag, tonårstjejer, som sjöng och skrek hejaramsor hela vägen. Sen gick de på i samma kupé som jag… och skrek till Sthlm. Normalt brukar jag våga klaga, men jag kände att det inte var nån idé. När deras ledare tyckte att det var okej – vad är då en gnällig kärring? Jag satte i öronproppar. Och kände mig feg.

  2. Annaa Mattsson Says:

    Bloggblad; på väg hem från Berlin en gång fick vi sällskap av en studentorkester redan i Lund. De skulle till en träff med andra studentorkestrar i Linköping. Proffullt tåg, solen gassade, resan hade redan varit lång och de gamla tågen tog som bekant god tid på sig upp genom Sverige. Ljudnivån var party. De hade en egen bar i en kupé. När medpassagerare klagade sa konduktören med blossande kinder ”det är en studentorkester!” Och?

    Sanningen att säga, jag förstår att det smärtar dig att höra det, så var det inte så jäkla kul med den där kören som klev på första morgontåget från Stockholm mot Herrljunga/Uddevalla heller. De var pigga och glada och behövde väl sjunga upp sig inför en konsert, jag skulle direkt till jobbet efter en sen kväll.

  3. Rutan Says:

    Jag väljer alltid 1:a klass om det går ekonomiskt. Efter år av tågåkande är jag trött på att ha bananätande pensionärer, bananätande barnfamiljer, bananätande vemsomhelst. Det smaskas och kladdas och luktar och pratas med banan i munnen. 1:a klassresenärerna äter över huvud taget inte så mycket med händerna.

    Så slipper man weekendresenärerna från östra Småland på förmiddagståget till Göteborg. De som måste ha nåt innanför västen så fort de lämnar hemkommunen och inte kör bil. Smålulliga redan i Värnamo och storlulliga i Borås och det korkade snacket med högre och högre volym.

  4. Annaa Mattsson Says:

    Rutan; he he, ord och inga visor. Och jag håller i princip med dig. Men, under alla år i första klass stötte jag bara på ett fåtal barn, så det kan inte ha varit ett stort problem. Det har varit några ”medföljarbarn” som mina och det har varit någon ensamförälder som lagt till extra för att få lite mer svängrum för sig och barnet.

    Kom just på min allra värsta störning. Natten till julafton i mitten av 80-talet, sitt-tåg från Göteborg till Stockholm. Vi var en dryg handfull i vagnen som av olika skäl valt det tåget, och räknade med att som vanlig på nattågen sitta och sova så gott det gick. Konduktören brukade t o m släcka ned i vagnarna. Det höll till Skövde. Där kom ett gäng pensionärer som skulle fira julen på pensionat i Södertälje på! För dem var det inte natt! De hade gått och lagt sig klockan sju för att stiga upp tidigt! (Klockan var väl nu två, typ.) De pratade högljutt, intill skrålnivå, och dukade upp sin frukost, doften av kaffe och äggochsill-smörgåsar spred sig i vagnen. När någon försiktigt försökte få dem att dämpa sig blev de djupt indignerade, det här var minsann ingen sovvagn och den stora medhavda frukosten ingick i deras julfirande som de inte ville ha förstört. Även konduktören gav upp försöken att tysta på dem. Jag tror bara det fanns en enda sittvagn på de där tågen så det gick inte att flytta sig heller… Kom mycket trött hem på morgonen med ett större pensionärshat än när jag klev på tåget.

  5. ullisar Says:

    vi har också lyxat bort oss med att åka förstaklass (det kostar ju inte särskilt mycket mer, ibland t o m mindre!) om man bokar i god tid. men när vi skulle resa med Maali blidde det stopp. förstod att det berodde på barnbiljetten och tyckte det var okej. mobiltelefonerande däremot. tja. vad är att göra mer än stå ut? eller möjligen säga till.

    har funderat på varför just mobiltelefonerandet är så retsamt för många och jag antar det är för att vi bara hör ena änden av konversationen. det blir ett störningsmoment. de som tjötar i samma kupé, de stör inte lika mycket för där hör jag ju allt som sägs. eller nån som har nån annan förklaring?

  6. Annaa Mattsson Says:

    Ullisar; jag störs inte av mobilsamtal på t-banan t ex, man hör inte så mycket, det är så mycket andra ljud, de allra flesta för rätt korta samtal. jag använder själv ofta den spilltiden att ringa. På tåget blir det annorlunda, man är mer i ett slutet rum än i offentligheten, det finns inga andra ljud. Samtalen är också av annan karaktär. Män som diskuterar arbetsrelaterade frågor med höga myndiga röster.

  7. frktjatlund Says:

    Det här med barn har mer med föräldrar och lokalernas utforming att göra. Igår var vi på TGIF i Kungsträdgården och det var en försmak av helvetet. Ljudmässigt. Alla utom vi hade minst ett barn med sig, så decibelnivån låg betydligt över skolmatsal.

Kommentera

