”De är bara avundsjuka…”

Första gången jag hörde avundsjuka användas i uppfostranssyfte var nån gång runt 7-årsåldern när min jämngamla kusin hade blivit retad av andra barn.

-Bry dig inte om dom, dom är bara avundsjuka! sa min moster. Min moster som alltid stenhårt ställde upp för sina barn. Fick dem att känna att de var märkvärdigare än alla andra.

Jag fattade att det var någon form av tröst. Att min kusin inte skulle låta sig nedslås av dumma barn. Men jag fattade inte det där med avundsjukan. Vad hade hon som de andra barnen kunde vara avundsjuka på? De retade henne för att hon var tjock, sa hon. Hon var inte jättetjock, men lite större än andra barn. Det var väl inget att vara avundsjuk på? Jag kunde inte komma på något annat heller. Inget som de där barnen rimligen kunde veta. Jag tyckte faktiskt, sju år gammal, att det var lite dumt av min moster att lära sitt barn att se ner på andra för jag märkte att hon blev dryg av det, kusinen. Och det gick ut över mig som var den lilla smala kusinen från småstaden.

Min moster var kanske före sin tid, då för 50 år sedan. Det där med avundsjukan blev populärare sen. Det var som om det spreds ett jättelikt avundsjukekonfetti när internet öppnade möjligheten för miljoner nya röster att göra sig hörda/lästa i offentligheten. Allt är möjligt. Ingen behöver ta åt sig kritik. Allt kan avfärdas med avundsjuka.

Jag är egentligen lika konfunderad nu som då.

Skulle jag t ex inte förakta Maud Olofsson och Christina Husmark-Persson för den politik de bedriver? Utan bara för att jag är avundsjuk? För det här är ju så vitt jag förstår en tjej- och kvinnogrej. Riktiga kvinnor beundrar varandra. De andra är bara avundsjuka.

2 svar to “”De är bara avundsjuka…””

  1. frktjatlund Says:

    När jag kom hem och beklagade mig över ett en kille sa att jag var tjock, uppmanade mamma mig att kontra med:
    – Det är bättre att vara tjock om magen än att vara tjock om huvudet.
    – Varför då? undrade jag eftersom jag inte fattade att tjock om huvudet var en omskrivning för bristande tankeförmåga.

  2. Annaa Mattsson Says:

    Tjatis; he he… men nog är det lite tidstypiskt det där, mammorna som sa ”du skulle ha sagt…”. Tror inte man säger så till barn idag.

Kommentera

