Sista skylten det är…

Nu har jag plöjt igenom varenda studentskyltsajt som finns. Nu håller jag tummarna för att butiken nära Odenplan är öppen. Där man enligt hemsidan kan få en stor förstoring på en helt vit bakgrund. Inga svenska flaggor. Inte så mycket kladd i bakgrunden att man inte ser bilden. Mellan får texta och dekorera. Baksidan får vi fixa av gamla dagisbilder, eller nåt.

Hoppas det är ett ställe med tillmötesgående personal som hjälper till med beskärning av bilden och sånt. Usch. Jag avskyr att ägna mig åt sån här verksamhet som innebär så mycket profit för säljaren och som bara är ett måste för köparen. Jag gillar inte att betraktas som någon som inte ser på pengarna och som man alltid kan skörta upp på någon extra hundralapp.

En glädje i det hela är i alla fall att jag nog slipper gå ensam  till skolgården. Det verkar som om båda flickorna kommer hem i lagom tid. Mellan är någorlunda lång och ståtlig för att synas med studentskylten. Äldsta och jag är lika korta, jag orkar inte hålla en studentskylt tillräckligt högt tillräckligt länge, hon pallar inte.

7 svar to “Sista skylten det är…”

  1. Ullah Says:

    Måste alla ha skyltar numera? På min tid (1983) var det inte så många som hade det, och ingen brydde sig. Inte jag i alla fall. Kommer inte ihåg att någon pratade om det överhuvudtaget.

  2. Ullah Says:

    Fast å andra sidan fick jag bli hämtad i helikopter. (Inget mina tafatta föräldrar ordnat, utan min bästa väns galne pappa. Han ville nog göra något speciellt för henne, vars pojkvän dött en månad tidigare.)

  3. malou Says:

    I min skola var det andraringare som gjorde skyltar och lämnade ut till föräldrar och andra som kom och hämtade – ungefär som auktion. Skyltarna var inte alltid lika snälla…

  4. sländan Says:

    Minns min ( å systers) skylt från flickskoleexamen! Tydligt namn å en tecknad bild gjord av ett äldre konstnärligt syskon! Budskapet gick ju fram!: ”Här är jag, om du letar efter mig bland allt folk!!!”

  5. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; skylten är ett mycket viktigt inslag. Det är det enda alla ”måste” ha i Stockholm. I vissa kretsar tävlar föräldrarna om att ha störst mottagningar med flest inbjudna men det är inget jag märkt av.

    Hoppas inte helikoptern landade mitt på skolgården under sjävla utspringet.

    Malou; kul idé men förutsätter ju att alla känner varandra och det gör man inte på en jättestor kommunal Stockholmsskola.

    Sländan; den skylten minns jag!

  6. Ullah Says:

    Jag får ta reda på hur det ligger till här angående skyltarna i Göteborg. Om två år måste jag veta.

    (Och helikoptern landade vid sidan av.)

  7. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; jäpp, det är bra att ha en grundkoll. Låter allt lite kul med helikoptern. Den enda student jag uppvaktat i Göteborg åkte brandbil från Götaplatsen. En pojkdröm som förverkligades. Mina flickor åkte med men var inte så impade.

Kommentera

