Pojkar slåss inte

Jag har svårt att låta bli att läsa rättegångsrapporter på tidningssajterna. De där referaten där man kan läsa exakt vad som sagts, ord för ord.

Ofta får jag anledning att fundera över försvarsadvokatens roll. Jag fattar den egentligen, rent juridiskt. Det är uttrycken jag kan ha svårt att fatta.

Just nu kan jag inte fatta annat än att Leif Silbersky försvarar våld. Jag kan ha fel, men det ser ut så. Det ser ut som om han anser att om en vuxen man kommer för nära en annan vuxen man som han är arg på så är det ok att knuffa till honom. Det är inte ok att slå, åtminstone inte med knuten näve, men det är ok att knuffa till. Han får det nästan att låta som om det är ok att knuffa till en 55 år äldre kvinna också. Om man blir arg, om hon är arg, om hennes man är arg. Det är olyckligt om hon faller så hon dör, men det är ok att knuffa till.

Jag förstår om man ska ha lite lägre straff om man råkar stöta till någon av misstag så att den faller omkull och dör än om man slår någon hårt och avsiktligt så att den dör. Man kan veckla in sig i teknikaliteter där. Om vad som är misstag och sånt.

Men jag förstår och accepterar inte grundresonemanget, att det ska vara ok att knuffa till om man blir arg. Om man är man.

Jag fattade det inte när Pojken började skolan och vi satt på föräldramötena och resonerade om hur det var i klassen. Och mammorna, alltid mammorna, sa med nästan stolta leenden; ”Pojkar slåss! Det är bara att acceptera.”

Ja visst, jag har skrivit om detta förr, men det förtjänar att upprepas. ”Pojkar slåss!” Och det är inte bara att acceptera.

2 svar to “Pojkar slåss inte”

  1. Evis Says:

    Du vet att jag håller med. Nu har jag aldrig haft några pojkar själv, men man har ju sett några på nära håll och vet att det inte alls behöver vara så och tycker att det är en riktigt skrämmande attityd. Jag har också hört att den till och med förekommer hos personalen på ett annat dagis i stadsdelen. Förstås inte på vårt.

  2. Annaa Mattsson Says:

    Evis; man kan upprepa det hur många gånger som helst, tydligen.

Kommentera

