Bra brud reder sig själv

Egentligen skiter jag ju i hur dom går eller inte går, Daniel och Victoria. Men ändå gör jag det inte.

För om nu prinsessan, mot kyrkans inrådan, väljer att föras fram till altaret av sin pappa kungen så kommer det att bilda norm. Tusentals spåniga brudar kommer att vilja göra precis som hon. ”För det var så vackert och stämningsfullt.”

Samma tjejer som nu säger; ”va fan, det är väl upp till henne va?”

Och precis samma personer, som tycker det är så urgulligt och rörande med den fina traditionen att svenska tjejer inte kan gå på sin egen studentbal om de inte har någon kavaljer med matchande fluga och näsduk att hålla under armen, kommer att yvas i sina bloggar hur underbart det var när deras hatade frånskilde make trädde uppför kyrkgången med dottern för att överlämna henne.

Om ett år kommer man inte ens att minnas att det var Victoria som var normgivande, då kommer det att vara en urgammal svensk tradition som det verkligen inte finns någon anledning att bryta mot, för så här har vi alltid gjort!

Usch! Sverige behöver faktiskt inte en enda amerikansk tramssed till.

Var för resten på ett bröllop där två mammor traskade med brudparet fram. Jag tror det symboliserade att de båda två tänkte fortsätta ta ett stort ansvar eftersom de inte räknade med att de unga tu skulle klara sig själva, men jag är inte säker.

Finns det för resten inte en annan amerikansk sed där bruden går alldeles själv uppför gången? Den kunde väl vara ok om nu Victoria vill vara med om just det där att långsamt närma sig den blivande maken. Eller blir det för mycket Runaway Bride?

13 svar to “Bra brud reder sig själv”

  1. Ullah Says:

    Man kan ju undra om det är en upplyst monarki vi har. (Själv är jag emot både den och upphaussade bröllop, särskilt i kyrkan.)

  2. cruella Says:

    Samma här. Jag är republikan (och betalar till och med för det!) och ska väl bry mig om de större linjerna, om jag ska bry mig alls. Men det här är bara så jäkla obildat och faktiskt symboliskt viktigt. Fattar inte att hon framhärdar. Så var det med den bildningen och moderniteten, pah.

  3. Dålig ledning « Says:

    […] (annaa har också synpunkter) […]

  4. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; snarare nedsläckt…

    Cruella; och förklaringen är otroligt krystad. Att hon vill visa att pappa kungen har accepterat hennes val av make. Det skulle man väl som modern tronföljade faktiskt helst vilja sopa under mattan.

  5. frktjatlund Says:

    Jag var tvungen att avreagera mig lite på min egen blogg.

  6. Ullah Says:

    Frk T: då sticker jag dit!

  7. Lotta K Says:

    Jag har varit på ett bröllop här i USA med en brud som gick ensam uppför halva gången, där hennes blivande man mötte. I det fallet var hennes pappa död, och hon valde att inte låta någon annan ta hans plats. Hon våndades innan, och förhandlade med sin fästman om var han skulle möta henne. Men jag har också pratat med amerikanska brudar som gillat den svenska seden. Och jag var på ett svenskt bröllop, i kyrkan, för 20 år sedan, där pappan ledsagade bruden.

    Så man gör väl som man tycker. Fast jag håller med om att den amerikanska seden är fånig och otidsenlig.

  8. Telefonissan Says:

    Förstod det som att Magdalena Ribbing framförde det alternativet att hon skulle kunna gå fram ensam i kyrkan. Det var någon slags logik om deras inbördes rang. Man kunde tydligen se det som opassande att en vanlig man skulle gå fram med ett blivande statsöverhuvud. Efter vigseln så är han åtminstone prinsgemål och gift med ett sådant och då skulle de kunna gå ut sida vid sida.

    Tja detta hörde jag med ett halvt öra och halvljummet intresse sittande brevid i soffan. Tv:n går varm hemma med samtliga ”inför bröllopet”-program på SVT och fyran. Dottern har i allafall lärt sig en hel del svensk historia, om Karin Månsdotter och annat.

  9. Annaa Mattsson Says:

    Lotta; jo ”man” gör väl som man tycker. Men prinsessan borde tänka… eftersom hon inte riktigt är ”man”.

    Telefonissan; om den logiken skulle stämma så skulle de ju öht inte kunna visa sig tillsammans sida vid sida. Och om kyrkan inte har synpunkter på att de inte är jämbördiga så borde inte Ribbing ha det!

    Tihi, något sånt har vi icke i detta hus!

  10. Lotten Says:

    Hm, tja, jag känner nog lite ”är det något att bli upprörd över?”. Ser krigsrubrikerna i tidningarna om att detta är ett steg tillbaka för feminismen. Själv känner jag nog att det finns saker som jag tycker är ett större steg tillbaka.
    Hur stor effekt har vad prinsessan gör? Jag kanske inte lever i ”verkligheten” här, men jag tycker det är mest media som intresserar sig. Om man inte hade blåst upp den här frågan, hur många hade kommit på idén att göra likadant…
    Nåja, jag kanske underskattar symboliken…

  11. Lotta K Says:

    Jag håller med om att det är fånigt när man importerar seder rakt av och kastar bort sina egna traditioner. Jag håller definitivt med om att den anglosaxiska världen breder ut sig. Men samtidigt så förändras ju kulturer hela tiden, och har alltid gjort. Amerikanska frågespalter är fulla av frågor av typen ”Mina föräldrar är skilda och jag vill att min styvpappa skall walk me down the aisle, men min pappa bla bla bla”. Och rådet är alltid att välja den vuxna person som varit närvarande, inte blodsföräldern. Därav kommer också alla dessa andra lösningar med mamma, syskon, farbror, vad det nu vara må. I det perspektivet tycker jag inte seden är så himla fel. Den betonar relationer, och att ingen människa går igenom livet ensam. Det betyder inte att den svenska seden med paret som av fri vilja har valt att gifta sig är bättre eller sämre. Bara annorlunda.

    Magdalena Ribbings kommentar tycker jag låter krystad.

  12. Annaa Mattsson Says:

    Lotten; dessvärre har det nog större effekt än många vill tro vad en prinsessa gör. Visst finns det många andra steg tillbaka som kan synas värre, men just de här symbolhandlingarna är viktiga. Som studentbalerna. Samma typ av backlash.

    Lotta; men menar du då att själva överlämnandet blir en mer undanskymd symbolhandling än själva promenaden?

  13. Lotta K Says:

    Ja, jag antar att jag menar det. Antagligen för att det mest är promenaden man ser som gäst på bröllop.

    Om man gör det till en svart-vit fråga tycker jag att det är kronprinsessans jobb att värna svensk kultur. Så att hennes bröllop, och bilder från bröllopet, skall reflektera det. Men jag kan också se hur den anglosaxiska traditionen, som den används, kan ha poänger. Men inte nödvändigtvis i det här fallet.

Kommentera

