En enda liten bulle…

Alltså, jag fattar inte det där med bullar.

Jag är uppväxt med bullar och kransar. Jag vill gå så långt att jag hävdar att det är en svensk folklig tradition. Kanelbullen och vetekransen. Enkelt vetebröd på var mans bord. Hembakt ja visst, men också köpt över disk i bageriet. Jag är uppväxt under så kallat enkla förhållanden. Vi hade råd med vetebröd. Spontangästerna också, med bullpåse i handen.

Mina barn är ockå uppväxta med köpebullar. Pojken klämde ibland två om dagen på våra promenader det året han var hemma och flickorna på dagis. Ofta köpte vi med oss en påse äppelbullar från Huldas eller något annat ställe också. Mängdrabatt. Fem för fyra.

Nu har det hänt något. Det går fortfarande att köpa styckbullar till rimligt pris i butiker som har egen Bake off. Eller i färdiga påsar från bageriet. Då kan det vara riktigt billigt. Och kvaliteten skiftande, dessvärre.

Men går man in någonstans där det säljs bröd både över disk i påse och på fat till kaffet så får man betala serveringspris för bullarna i påsen också! Upp till 25 spänn för en vanlig sketen kanelbulle! Det kan man ju få en hel rejäl limpa för.

I måndags skulle jag köpa med fikabröd till möte. Det blev nödköp på Pressbyrån till slut. Dolde påsetiketten väl. Pinsamt. Och inte vare sig särskilt gott eller billigt.

Fenomenet är inte alls bara Stockholm. Har varit med om det ute i landet också. Kan kännas billigt att fika på plats, men fan så dyrt när man ska ha med sig hem i påse. Man betalar helt enkelt för att man snuvar stället på kaffet!

Brukade handla bröd i Ringen när vi flyttade hit. Där fanns det ett ställe med bull&brödbutik i ena ändan, café i andra. Helt annat pris på fem bullar på fat i kafékassan än fem bullar i påse i brödkassan. Rimligt tycker jag. Det är ju en helt annan tjänst man köper.

Trist. En kultur som försvinner till förmån för en annan, dyrare. Och kom nu inte och säg att mina barn borde ätit frukt i stället eller att jag åtminstone borde bakat själv. Det är köpebullarna jag är ute efter, ingenting annat!

Men jag undrar hur det är i Göteborg? Om kanske rent av bulltraditionen är starkare där?

En jämförelse; när jag stod i mjölkaffär i mitten av 60-talet kostade en vanlig chokladkaka en krona. En kanelbulle högst 35 öre. En likadan chokladbit kostar idag mellan 12 och 22 kronor, det senare är Pressbyråns hutlösa pris. Gör man den maximala höjningen av kanelbullen blir det ändå bara 7:70. Oftare får man betala den dubbla höjningen, dvs minst 45 gånger så mycket.

Jag kan nästan garantera att bageriarbetarnas löner inte har höjts lika mycket. Jag tror nästan jag måste kolla!

5 svar to “En enda liten bulle…”

  1. -loa Says:

    Jag säger bara Hultmans konditori

  2. Annaa Mattsson Says:

    .loa; precis!

  3. Telefonissan Says:

    Betalar 19 kronor för en påse med 10 släta bullar på närmsta bageri. Det är sådana där som mest består av mjöl och luft. Fast de är populära bland barnen – och praktiska att ta till om man skall vidare efter skolan.

  4. Annaa Mattsson Says:

    Telefonissan; i Göteborg alltså?

  5. Telefonissan Says:

    Ja på vårt lokala torg – Dr Fries – som ligger centralt men lite i skymundan och fungerar som ett förortstorg med all sorts service. Jag har inte riktigt koll på vad det kostar nere på stan men tror att det har blivit mycket dyrare för en enstaka bulle också här. Kan kolla på Brogyllen som förresten har det godaste vetebrödet.

Kommentera

