Bara SJ vet hur SJ räknar procent

Jag har tidigare undrat över SJ:s påstådda sommarrabatter. Som visade sig innebära att vissa biljetter blev dyrare än tidigare.

Nu är det dags för nästa fina erbjudande. Med SJ prio reser man i första klass till halva priset under juli. Jasså? Jag har plockat ut några datum i juli. Och finner vadå? Ja, inte några resor med 50 procent rabatt i alla fall.

Exempel; första klass mellan Stockholm och Uddevalla den 22 juli kostar idag med biljett som inte går att omboka 382 kronor. Med eller utan kampanjkod och kortnummer.

Väljer jag däremot en ombokningsbar biljett kostar den utan kort 477 kronor. Med kort bara 430. Hela 47 kronor rabatt alltså. Kan inte få det till mer än 10 procent.

Slår jag däremot till och köper en biljett där jag kan få tillbaka pengarna så kostar den för vanliga resenärer 1633 kronor och för oss med priokort 864. En rejäl rabatt alltså, men inte ens det de utlovade 50 procenten.

Vad håller SJ på med? Jag hittar ingen information någonstans på hemsidan om hur 50-procentsrabatten ska tolkas. T ex på vilket pris rabatten är baserad. Det måste ju vara på ett pris som bara SJ vet. För jag gissar att det är svaret, att normalpriset inte alls är det jag får upp när jag bokar en biljett. Den biljetten är ju också rabatterad… Enligt ett system som bara SJ vet.

Konsumentverket skulle ju titta på var de billigaste rabatterna tar vägen. Jag skulle nog tycka det vore bra att titta på hur SJ räknar procent också.

2 svar to “Bara SJ vet hur SJ räknar procent”

  1. Ullah Says:

    Jag är så trött på dessa konstiga prissättningar. Det är nästan omöjligt att planera på ett vettigt sätt när priserna ändras hela tiden. Och det gäller inte bara SJ.

  2. Annaa Mattsson Says:

    Ullah; ja visst blir man något trött… Även flygbolagen – inte alls bara Ryan – har ju mystiska prissättningar. Men jag tycker nog ändå SJ är värst när man marknadsför rabatter som uppenbarligen bygger på ett ordinarie pris som inte avslöjas.

Kommentera

