Ballongpump har vi i alla fall

Nog är det väl så att studentmammor inte ska bära vitt på sina döttrars studentuppvaktning? Inte lika självklart som på bröllop, men nästan. Att inte ta uppmärksamheten från själva festföremålet. Inte utsätta någon för lockelsen att säga ”Åh, du ser ju ut som en student själv!” eller andra pinsamheter.

Jag hade grönt på Äldstas middag, svart på Mellans. Ingen av dem noterade nog vad jag hade på mig, men jag tror de skulle ha reagerat om jag haft vitt.

Men jag undrar hur det är med pojkar? Man ska nog undvika det vita då också va? Även om Pojken ännu mindre än sina systrar kommer att notera vad jag har på mig.

Pappor har det lättare. Förutsatt att de finns i livet. Det är ingen som säger att de inte kan ha mörk kostym på sina söners student. Det finns ingen som ställer upp dem bredvid varandra och fjamsar om att den ene har glömt ta på sig vita mössan och sånt. Never.

Det börjar alltså dra ihop sig. Eller snarare har det dragit ihop sig väldigt snabbt på slutet. Får se upp så det inte blir som på äldste systersonens student när hans moder panikslaget fick rusa runt och ringa på grannarnas dörrar på själva studentförmiddagen. Fanns det någon som kunde hjälpa till att knyta en slips? Och möttes av rodnande pensionärer, alla andra var ju på jobbet, som erkände att hustrun brukade sköta den biten. Kommer inte ihåg hur det gick till slut, jo jag tror det var en pensionär som åstadkom ett nödknyt till slut.

Det vill vi inte vara med om här. Jag vet inte bakom vilka dörrar det döljer sig pensionärer med flinka fingrar heller.

Kanske finns det instruktioner i fem steg med bild på nätet?

Det återstår ett par andra bagateller också. Som att beställa bord till själva middagen. Och hämta skylten. Jag har aldrig konkurrerat om titeln årets bästa studentmamma.

Men ballongpump köpte jag förra året!

————–

Nu har jag kollat. Det finns flera mer eller mindre begripliga instruktioner. Man ska tydligen välja mellan franskt eller engelskt. Låter nästan lite ekivokt.

11 svar to “Ballongpump har vi i alla fall”

  1. cruella Says:

    Windsorknut, the snobbiest of the snob!

  2. Annaa Mattsson Says:

    Cruella; får se om vi hittar någon beskrivning! Mellansyster får hjälpa till, hon är vänsterhänt som Pojken. Och han blir inte lika arg på henne.

  3. cruella Says:

    http://www.zigo.org/~dennis/knyta_slips/

    Ser ganska enkelt ut. Låt grabben sitta med ryggen åt datorn och så följer du kvinnan (och minerna!) minutiöst:-)

  4. Annaa Mattsson Says:

    Cruella; tack! Det blir jättebra. Jag lämnar hemmet, syster hjälper bror.

  5. Rutan Says:

    Måste föräldrarna skaffa nya kläder också? Är det ingen måtta alls på gymnasieavslutshysterin? Det är enbart festföremålet som ska glänsa, och vit klänning på nån annan måste vara en önskan att kokett ta emot komplimanger om ”oh, det ser ut som om du är studenten!”.

  6. Annaa M Says:

    Rutan; precis. Om man inte klätt sig i vitt av tanklöshet måste det vara precis det man vill uppnå.

    Jag råkade skaffa en ny klänning när Mellan och jag rusade ut för att i sista sekunden skaffa studentklänning åt Äldsta (den planerade som hängt i garderoben och blivit spontanvintage sprack vid provning). Förra året hade jag ett oanvänt reafynd från Weekday som hade den lilla olägenheten att fållen fastnade i skorna i rulltrappan. I år vet jag inte alls, men det ger sig.

  7. Tricky Says:

    Min (nya !) klänning är inte vit men ljusbeige men seriöst, det är väl ingen som på minsta vis tar miste på mig och en student, det skiljer dryga 30 år…det är ju ändå lite skillnad på bröllop och student.
    Förresten, ballonger, det har jag missat helt….och serpentiner, herregud jag är en värdelös morsa, dessutom till råga på eländet klädd nästan i vitt, hur ska detta sluta ?
    Men jag har små flaggor, vita dukar och syrener, tänkte t o m be grannen om lite av hans vita syrener för att snygga till det riktigt, kanske duger trots allt.

  8. Annaa Mattsson Says:

    Tricky; nej, seriöst, ingen tar miste, men genom att klä sig i vitt och ”ungdomligt” sänder man ändå ut signaler. Har talat med dotter m fl om detta, helt enig. Vit klänning indikationer på att ”visst ser jag jätteung ut”. Kan väl säga att jag helt upphört med vitt sedan många år tillbaka. Efter en viss ålder mest pinsamt! Ser för mig tanterna, i min nuvarande ålder, som ålade fram längs Göteborgskalaset i för tung solbränna, för små linnen och för omoderna kritvita jeans! Brr…

  9. Annaa Mattsson Says:

    Nu har jag lärt mig en sak till; riktigt seriösa studenter har först en klänning som de tar studenten i, sen byter de om till oömma kläder för flakåkning, så långt är jag med, men sen när de kommer hem tar de inte på sig sin utspringsklänning igen utan byter om till ännu en ny stass. Om de byter om en gång till i klänning nummer tre för att gå på den gemensamma skolfesten efteråt har jag inte kommit på, men jag gissar. Gissar också att pojkarna har minst två nya kostymer att byta mellan.

  10. Tricky Says:

    Ok, om vita kläder tycker vi olika, jag älskar vitt på sommaren och har aldrig tänkt tanken att det skulle signalera att jag känner mig ung eller för ung eller nåt sånt.
    Vid vilken ålder ska man lämpligen sluta med vitt då ?

  11. Annaa Mattsson Says:

    Tricky; åh Tricky, jag tror det finns kvinnor som klär alldeles utmärkt i vitt hela livet ut, framförallt i klänningar! Själv har jag gärna vita skjortor, men kanske inte lika gärna som förr de där med brodyr och i tunnaste voile. Det är de där allra flickigaste klänningarna och framförallt de hela outfitsen jag är ute efter. Det som så lätt lyser tantvarning fast det nog var tänkt precis tvärt om.

Kommentera

