Repriser tills man tröttnar

Är det skadeglädjen som bubblar i halsen eller inte? När jag läser det här. Nämligen att den där jätteinvasionen till Stockholm runt den 19 juni verkar utebli.

Det kommer helt enkelt inte en massa in- och utrikiska turister till Stockholm för att kolla bröllopet. I alla fall inte så många som väntat. Hotellrum med uppskörtade priser står tomma, privatrum och lägenheter är obokade.

Mitt hånskratt gäller framförallt dem som trodde de kunde hyra ut sina lägenheter eller delar av dem för fantasipriser till penningstinna lantisar som trängtade efter att hänga ut genom fönstret för att kolla bröllopskortegen. Eller helt enkelt bara behövde någonstans att sova. Förhållandevis få bostäder har ju så bra utsikter över kortegevägen att det lönar sig att hänga.

Undrar hur det gick till när myten började spridas? Om att alla dessa människor existerade? Är det den svenska/stockholmska självsynen som spelar ett spratt?

Själv tänker jag väl göra som de flesta. Kolla på TV. Det lär blir repriser tills man tröttnar. Tämligen snabbt.

13 svar to “Repriser tills man tröttnar”

  1. Bloggblad Says:

    Aldrig i livet att jag skulle trängas för en liten skymt, när jag kan få närbilder ända in till pormaskarna i tv.

  2. Annaa Mattsson Says:

    Bloggblad; jag var i stan förra gången det begav sig, på 70-talet. Jag bodde ju mitt i Gamla Stan och hade nära. Var dessutom inte så intresserad. Så mig gjorde det inte så mycket att jag i stort sett bara såg en skymt – av en häst. Men jag tyckte synd om många tillresta som rimligen inte fått se så mycket mer.

  3. Evis Says:

    Förstår inte riktigt varför man skulle vilja åka dit och titta på det. Själv ska jag antingen fira sommarsolståndet med några vänner (det infaller ju på måndagen) eller hem till exet på födelsedagsfest på tema franska revolutionen – han påstår att han har skaffat en giljotin och att alla av adlig börd blir av med huvudet. Det är alltså detta som utgör temat, det är inte en utklädningsfest.

    Andra vänner planerar uppenbarligen att titta på det på TV och bli drängfulla på bubbel.

    Sätten att undvika eller fira det är alltså många.

  4. Annaa Mattsson Says:

    Evis; kan gott tänka mig att han skulle vilja använda redskapet på några fler. Ser för mig onda dvärgar tacka sin lyckliga stjärna att de är just så korta att de kan passera obemärkta förbi.

    Kombinationen med bubbel låter intressant. Själv har jag inte planerat något alls. Men om man kollar vårt vardagsrum skulle man kunna tro det. Där står nämligen tre TV-apparater i vinkel. Tyvärr funkar den största inte alls och de andra två bara en i taget.

  5. Ullah Says:

    Vi skall ha eget födelsedagsfirande här hemma, om någon undrar.

  6. frktjatlund Says:

    Jag tänkte också Ha, ha! när jag läste den artikeln. Inte för att folk verkar gå misste om uthyrningspengar utan mer som att det är ett tecken på att folk inte är fullt så rojalistiska som jag trodde. Men jag tror att alla börjar bli övermätta på alla löpsedlar och skriverier.

    Ur Sverige, på tiden!

  7. cruella Says:

    Lika skadeglad är jag. Man ser ju bättre på tv. Billigare blir det också.

    Jag ska fira min egen födelsedag och eventuellt gå på republikansk baluns på kvällen, fast jag har inte bestämt mig än.

  8. Sara Says:

    Jag tror det är den stockholmska bilden av ”lantisar” (dvs alla som inte bor i Stockholm) som spökar.

    Den här lantisen nöjer sig nog med att köpa nån tabloidblaska dagen därpå. Det är ändå bara mode-aspekten som är intressant.

  9. Annaa Mattsson Says:

    Alla; skulle vara kul om någon svarat ”självklart kommer jag att vara på plats i väl uttänkt position!”

    Sara; ja, dessvärre tror jag att det mest är lantisbilden som spökat och ingivit folk förhoppningar!

  10. Simone Says:

    Måste erkänna att jag är totalt ointresserad. Ska göra som Ullah, fira födelsedag hemma. När jag fyllde 13 var jag upprörd och tyckte kungabröllopet förstörde min födelsedag eftersom alla skulle se på TV hela dagen. Jag är bättre rustad nu;-)

  11. Ullah Says:

    Och tänk på min mamma, som fyllde jämna år samma dag som Palme begravdes och gästerna helst ville sitta och titta på begravningen på tv.

  12. Annaa Mattsson Says:

    En god vän bjöd till födelsekalas precis samtidigt som Sveriges ödesmatch i senaste fotbolls-EM. Det smärtade. Särskilt som jag missbedömde tiden och kunde ha kommit betydligt senare till minglet. Tyckte det var modigt av honom som inte dök upp förrän efter slutsigna. Fast tänk om alla gjort så…

  13. ullisar Says:

    skadeglädjen luktar ju inte så gott…

Kommentera

