En enda ljummen pilsner, eller två

Sitter stilla och dricker en ljummen pilsner. Förmår inte så mycket mer. Tur jag inte har en massa logistik som ska fungera imorgon. Annat än att se till att Pojken kommer upp och iväg till champagnefrukosten. Det missade vi förra året med Mellan, hon fick ett par glas med sin moder medan hon klädde om, två timmar försenad. Men nu är det ingen sen dagen före-middag med irländska pojkvänner och för stark pilsner på gång.

Jo vi ska ju iväg till utspringet också.

Har fått en lägenhet idag.

Undrade hur jag skulle presentera nyheten. Har liksom sett fram emot det. Men jag kände redan när jag fick samtalet i morse att jag inte riktigt for i taket. För jag anade oråd. Hade sett att huset intill ska stambytas. Visade sig stämma. Två timmar senare kom ett mail ”vi har nog missat tala om för dig att huset kommer att stambytas tidigast till nyår, du måste skriva på en överenskommelse om det innan kontraktet skrivs på.”

Det finns stambyten och stambyten. Hyresvärdar som vill behålla sina hyresgäster och kommer överens med hyresgästföreningen om mininivå. Det kan innebära en höjning av hyran med 600-800 kronor. Sen finns det de som drämmer i. Byter den fungerande gasspisen till en skrythäll och lägger ut texten särskilt om handduksvärmaren, som värms upp kostnadsfritt för alla via varmvattnet. Den här värden visade sig vara en sådan. ”Mellan 1 400 och 1 800 kronor i hyreshöjning”. Det senare innebär dryga 6 000 för en ordinär tvåa från tidigt 60-tal. Jag betalar nu 7 445 för en två år äldre stor fyra. Ja, det är mer. Jävligt mycket mer när man har fått nej från fem uppdragsgivare på raken om frilansknäck. Men sådana månader är 6 000 också för mycket. Alldeles för mycket. 4 200 hade passat mig så bra.

Och jag fattar som sagt inte fascinationen över helkaklat och hängande toaletter och handduksvärmare.

Jag har en vecka på mig. Är mycket nöjd över att jag inte rusade över och skrev kontrakt omedelbart. Fattar också varför den som erbjöds lägenheten först tackade nej.

Ballongerna är för resten slut. De höll inte för provpumpningarna. Har köpt nya. Men något jäkla flaggspel fick jag inte tag på. Förra året hade Buttericks flera stycken, i år fanns bara svenska och amerikanska.

Hittade en fin bild på Pojken som jag lägger ut på Facebook senare ikväll.

Han har lärt sig knyta slips. Genom handboken för pojkar som han fick i julklapp.

Skylten är nästan klar.

3 svar to “En enda ljummen pilsner, eller två”

  1. Sara Says:

    Fast hängande toalett är faktiskt riktigt bra. Det gör det väldigt mycket lättare att hålla rent i badrummet.

  2. Bloggblad Says:

    Flaggspel med utländska funkar alltså? Hm… multikulti äger!

    Jag är himla glad för att studentåren är förbi. Nu har vi inte ens några bekanta med studenter, förra året var det nog sista utspringet – sen vidtar barnbarnsutspring i släkten… om vi lever då.

    Två Treo ska nog klara mig igenom två avslutningar i kyrkan (!) i morgon förmiddag. Tänk, inte ett enda ord mot dessa kyrkavslutningar har hörts i föräldraföreningen genom åren. Tvärtom fick vi dubbla dem, eftersom inte alla släktingar fick plats om vi tog alla elever på en gång.

  3. Annaa Mattsson Says:

    Sara; jodå, det tror jag nog. Men jag har ändå svårt att känna riktigt stor entusiasm.

    Bloggblad; ja, särskilt så här till fotbolls-VM så funkar de blandade flaggspelen. Trånade efter ett i den lokala sportbutikens skyltfönster, men det var förstås inte till salu. Och på Buttericks gapade just den kroken väldigt tom. Hängde i alla fall upp det gamla plastiga svenska för att det skulle bli lite mer på balkongen.

Kommentera

