Ännu en kakbuffé

Nu är det vardag igen. Sommarvardag. Eller något liknande.

Reorna har börjat rekordtidigt. Någon som noterat det? ”Mina” butiker, Monki och Weekday, brukar snobba sig lite och starta rean sent. Icke i år. Undrar vad det kommer sig? En dålig vår?

Har köpt flera plagg med 75%-lappar. Det är bara såna plagg jag köper. Eller billigare. De ser ut som alla andra kläder jag brukar ha numera. Ingen märker någon skillnad. Utom den lila kavajen som vännen G tyckte var lite i mesta laget. Men jag är å andra sidan ofta lite i mesta laget, eller hur det nu var hon sa.

Det är mycket jag inte skriver om numera.

Vardagen här är inte mycket att säga om. En flicka jobbar. Lär sig efter hand, antar jag, vad diverse vårdsaker heter på svenska. Den andra börjar resignera, hoppet om en plötsligt akut uppkommen sommarjobbsvakans börjar slockna i takt med självförtroendet. Pojken pustar ut. Det blev hårt på slutet. Och sedan roligt. Nu har umgängestakten dämpats. Jag undrar fortfarande hur sommaren egentligen ska bli.

Lägenhetsfrågan har inte löst sig.

Jag har nästan inga balkongblommor. Och jag tänker inte köpa någon ny soffa.

Idag var jag på konferens. Med den numera obligatoriska kakbuffén till fikat. Kladdkaka, hallongrotta, kärleksmums, chokladbollar, äppelpaj, toscabitar. Frukt och smoothies som motvikt. Bättre förra veckan, då var det fruktsallad, inte bara melonbitar och bananer.

Ska redovisa projekt och skriva två artiklar. Och gå på en konferens till. Ser redan fram mot kakbuffén. Vad besviken jag skulle bli om det bara är en vanlig bulle till kaffet. Eller en mazarin. Finns mazariner?

Erinrar mig en fånig historia som en kompis skickade in till trevliga sidan på tidningen jag jobbade. Kunden som i bageriet bad om en mazarin. ”Tyvärr, mazarinerna är slut.” – ”‘Det gör inget, då tar jag en massa bullar i stället.” Jag publicerade den. Hon fick den sämsta recensionsbok jag kunde hitta i hyllan för besväret. Det var roligare på redaktionerna på den tiden. Jag tror inte tidningarna var så jäkla mycket sämre och jag tror de var mer lästa.

6 svar to “Ännu en kakbuffé”

  1. Evis Says:

    Jga ahr aldrig varit på någon konferens med kakbuffé. Å andra sidan åker jag ju bara på konferenser för historiker och arkeologer.

  2. frktjatlund Says:

    Jag kursar mer än konfar och en bra kurs ska ha rejält med fikabröd till eftermiddagsfikat. Och en stor ständigt fullproppad godisskål. Annars blir det dåliga poäng i slutenkäten. Misstänker jag.

  3. cruella Says:

    Kakbuffé låter helt underbart, gillar att de svenska torrisarna fått en renässans efter alla år av oversized muffins och eviga morotskakor.

    Mazariner finns! Ta en sväng inom tantfiket Wallins nästa gång du passerar Skanstull och stocka upp på både det ena och det andra. Hög dräggelvarning där och mycket trevligare än häxan Gunnarssons.

  4. Annaa Mattsson Says:

    Evis; det kommer kanske dit också, till ”min värld” nådde det framförallt under det här året.

    Tjatis; trodde det hade blivit mer återhållsamt med de stora godisskålarna sedan grissjukan. På förra veckans konferens hade man löst smittproblemet snillrikt; godis i karaffer så man bara kunde hälla ned i handen.

    Cruella; kanske väckte kakbuffé lite fel associationer. Inte bara svenska torrisar utan även kladd&paj. Men ingen morotskaka och de muffinsar som fanns var små och delade på mitten till munsbitar. Trevligt! Men vi upptäckte igår att tiden blir för kort att både mingla och äta. Det är enklare med en enda mazarin,. (Tack för tipset).

    En högre tjänsteman i ett hus nära dig läxade för resten efter en fikapaus under året upp arrangören; ett mötesfikabröd avsett att ätas med händerna får aldrig vara så kladdigt att mötesdeltagarna inte lätt kan återgå till sina handlingar!

  5. -loa Says:

    Visst kunde vi på blytidningarnas tid. Jag blev t ex publicerad på Folket i Bilds grodsida med följande vältänkta rubrik:
    2 metande pojkar
    omkom vid fiske

  6. Annaa Mattsson Says:

    -loa; he he… skulle mycket väl kunnat hamna där också med riktiga paddor som jag helst vill glömma.

Kommentera

