Vad är väl en plats i kyrkbänken

Räknar och räknar och kommer fram till att jag har åtta blandade mer eller mindre bekanta som tillhör de inbjudna och närvarande vid vigseln i Storkyrkan på lördag. Dessutom några som har tackat nej. Gissar att en av dem tänker ha eget födelsedagskalas i stället. Och att ett par av de åtta, och ett gäng till av gästerna, hastar dit direkt från kyrkan i stället för till slottet. Vad är väl en bal på slottet…

Vid själva bröllopsmiddagen är det bara två som jag i alla fall någon gång känt. En kurskollega från Journalisthögskolan, han är uppenbarligen bjuden som medföljande make, och en från den lite löst sammanhållna radikala kretsen sista året på gymnasiet, vi möttes ett tag några år senare igen i det politiska föreningslivet.  Han är bjuden i egenskap av sig själv. Sen säger jag inte mer.

Ser att även Evis har en gammal vän bland gästerna i kyrkbänkarna. Undrar om han kommer lika fint utstyrd i midnattsblå sammet som till hennes disputationsfest.

Hå hå ja ja, sen undrar jag lite över tidningsfolket på listan över kyrkgästerna. Varför en redaktör från Kyrkans Tidning men inte från LO-tidningen t ex? Eller är de uppräknade bara helt enkelt ett antal ackrediterade journalister som råkat hamna på gästlistan?

Föreningslivet undrar jag över också. Varför direktören för Ung företagsamhet finns på plats men inte någon från Världsnaturfonden i vars fötroenderåd kungen är ordförande och Victoria representant! Inte fint nog? Eller kanske har WWF tackat nej? Men det är något läskigt tendensiöst över alltihop. Tycker jag.

10 svar to “Vad är väl en plats i kyrkbänken”

  1. Evis Says:

    Det tror jag inte. Men märkligt att han är bjuden – i egenskap av vad?

  2. Annaa Mattsson Says:

    Evis; han kanske anses vara expert på just den Bernadotteska historien?

  3. Anna Says:

    Ha, nu var jag ju tvungen att göra samma sak! Jag tänkte att någon jag känner via jobbet är väl där åtminstone, men det var bara en sådan. Och en släkting. Det var allt. Annars får jag mest samma ont i bröstet som alltid när jag läser de där listorna. Där Westingarna är så mycket färre än vad som borde vara motsvarande lista hos Bernadottarna. Att Westling inte bjuder sina hundra närmaste ambassadörsvänner har jag inga problem med, det är just det där med vanlig släkt och vänner. Ja, ja, han har väl haft tid att tänka över den delen av saken också.

  4. Annaa M Says:

    Anna; en del av förklaringen är att bröllopet inte är en privat fest utan en statsangelägenhet, det användes särskilda ord för det i det enda bröllopsprogram jag ikväll sett en del av. Inbjudandet av ambassadörer och annat är en del av den formalia som finns kring tillställningen. Så vitt jag förstod kan helt enkelt inte Victoria välja ett mindre och privat bröllop med t ex bara lika många släktingar och vänner från vardera släkten. Vansinnigt och förlegat förstås!

  5. -loa Says:

    Jag är INTE inbjuden vare sig till kyrkan eller slottet

  6. Annaa Mattsson Says:

    -loa; visst är det konstigt?

  7. Evis Says:

    Andreas har ändå mejlat hovet flera gånger och frågat varför han inte är bjuden när han är med och betalar.

  8. Annaa Mattsson Says:

    Evis; ha ha… helt rätt! Tur att några av dem jag känner har en annan fest att gå till sedan. För visst är det snöpligt att få vara med på vigseln men sedan inte bli bjudna på festen. Tvärtom är man ju mer van vid eftersom det är rätt vanligt att folk gifter sig lite mer diskret men gärna har fest.

  9. ab Says:

    Jag är inte heller bjuden och har inte tittat på några gästlistor. Finns de på tidningssajterna? Man kanske känner någon som ska dit.

  10. Annaa Mattsson Says:

    Annika; jadå, du hittar dem. Och säkert någon gammal bekant. En kompis hittade både en kusin och en syssling.

Kommentera

